Ekuména vo svete - prepis relácií - august 2008
Ekuména vo svete
35/2008
Odvysielané na stanici Rádio Slovensko, 27. augusta 2008
o 19:20
Reformovaní kresťania a cirkev Učeníci Kristovi prehlbujú vzájomné vzťahy
Ženeva, 11. augusta
2008 – ENI/WARC
Dve celosvetové združenia kresťanských cirkví protestantskej tradície – Svetový
reformovaný zväz a Ekumenická poradná rada Kristových učeníkov sa na stretnutí
koncom júla v Nashville v USA dohodli na užšej spolupráci a budovaní bližších
vzťahov.
Cirkvi Kristove – Učeníci Kristovi, ako znie ich plný názov, vznikli v 19.
storočí z hnutí obnovy v reformovaných a presbyteriánskych cirkvách vo Veľkej
Británii a v Amerike. Ich ekumenická poradná rada zastupuje 4,5 miliónov
kresťanov vo svete. Svetový reformovaný zväz a Kristovi učeníci vedú ekumenický
dialóg od polovice 80-tych rokov minulého storočia.
Stretnutie v Nashville sa venovalo vzájomnému vzťahu oboch kresťanských
organizácií vo svetle plánovaného zlúčenia Svetového reformovaného zväzu
s ďalšou organizáciou združujúcou cirkvi vychádzajúce z Kalvínskej reformácie –
Reformovanou ekumenickou radou – v roku 2010. Kristovi učeníci preskúmajú návrh
stať sa pridruženým členom vznikajúceho Svetového spoločenstva reformovaných
cirkví. Vytvorili by sa tak pevnejšie vzájomné putá čo sa týka programov
a vedenia cirkví v oboch denomináciách.
Navrhli sa i ďalšie spoločné kroky ako napríklad vzájomné informovanie sa
o stave ekumenických dialógov oboch denominácií s Rímsko-katolíckou cirkvou
a spoločné úvahy o budúcnosti týchto dialógov. Svetový reformovaný zväz
informuje Učeníkov Kristových o plánoch pri príležitosti osláv jubilea Jána
Kalvína v roku 2009, aby Učeníci zvážili možnosti zapojenia sa do týchto osláv.
Podobne sa tieto dve spoločenstvá navzájom oboznámia o plánoch duchovnej obnovy
a budú v tomto úsilí spolupracovať.
Kresťania a moslimovia budú
každoročne verejne hovoriť o pekných črtách tých druhých
New Haven, 4. augusta
2008 – ENI/ 11. augusta – WCC
Okolo 150 kresťanských a moslimských predstaviteľov sa stretlo na konferencii
s témou „Milovať Boha a blížneho slovom a skutkom“ na Yale Univerzite
v Spojených štátoch amerických. Účastníci konferencie v záverečnom vyhlásení
vyjadrili spoločné presvedčenie o tom, že Božia milosrdná láska je nekonečná,
večná a objíma všetko. Zároveň vyzvali duchovných vodcov svojich náboženských
tradícií a vierovyznaní, aby určili jeden týždeň v roku, kedy budú verejne
hovoriť o pozitívnych hodnotách a charakteristikách toho druhého. Výzva bola
jedným z „praktických výsledkov“ konferencie. „Extrémistov máme na všetkých
stranách a náboženskí vodcovia hlavného prúdu sa musia postaviť tvárou v tvár
tomuto problému“, povedal Ibrahim Kalin, profesor na Univerzite Georgetown vo
Washingtone a riaditeľ nadácie Ankara, ktorú založili v Amerike obyvatelia z
Turecka.
Podnetom k usporiadaniu konferencie na Yale Univerzite bola výzva k vzájomnému
dialógu, ktorú v októbri minulého roku adresovali 138 moslimskí vodcovia a
učenci čelným kresťanským predstaviteľom z celého sveta v liste s nadpisom
„Spoločné slovo medzi nami a vami“. Konferencie sa zúčastnili i zástupcovia
Svetovej rady cirkví, Národnej rady cirkví v USA, Rímsko-katolíckej cirkvi
a Svetovej Evanjelickej Aliancie. Svetová rada cirkví, svetové kresťanské
spoločenstvá a Rímsko-katolícka cirkev pripravujú v októbri tohto roku
vnútrokresťanskú konzultáciu o kresťanskom sebapochopení vo vzťahu k Islamu. Aj
táto konzultácia je inšpirovaná listom moslimských učencov kresťanským vodcom.
Zápas farárky v Indonézii za práva žien
Kupang, 12. augusta
2008 – ENI
Reverendka Ina Ngefar-Bara Pa z Evanjelickej
kresťanskej cirkvi v Timore hovorí, že musela zápasiť s mužskou spoločnosťou v
konzervatívnej farnosti, keď vo svojej farnosti v Indonézii v provincii Západný
Timor chcela začať program na podporu práv žien. „Osloviť mužov v našom
cirkevnom spoločenstve otázkami rodovej rovnosti a práv žien bola ťažká výzva.
Obvinili ma z rozbíjania domácností“, povedala reverendka. „Byť priekopníkom
v uvádzaní tohto programu bolo naozaj ťažké. Mnohí v cirkevnom zbore ho
považovali za pornografický“, doplnila opisujúc reakcie ľudí na program
sexuálnej výchovy mladých. Verná služobníčka Kristovej cirkvi však v úsilí
vytrvala. Postupne sa jej podarilo pochybovačov presvedčiť o naliehavosti
programu. Dnes v jeho rámci farnosť spravuje útulok pre zneužívané ženy, tehotné
mladé dievčatá v tínedžerskom veku a ľudí postihnutých AIDS a HIV.
V Amerických námorných silách budú mať prvú kaplánku z Adventistickej cirkvi
Berrien Springs,
Michigan, USA, 11. augusta 2008 – ENI
Adrienne Townsendová ako prvá žena z Cirkvi
Adventistov Siedmeho dňa zložila oficiálnu prísahu a stala sa tak kaplánkou
v aktívnej službe v námorných silách Spojených štátov amerických, 35 rokov potom
ako sa v americkej armáde stala kaplánkou prvá žena. Dôstojníčka Townsendová
povedala, že štyri roky služby ako zástupkyňa dekana pre ženy na Andrewsovej
Univerzite, ktorá patrí adventistom, boli dobrou prípravou pre jej nové
povolanie. Svoje nové miesto služby opísala ako „veľké misijné pole“, kde môže
slúžiť mladým ľudom vo svojom veku.
Prezident Kene prisľúbil vládnu podporu cirkvám v úsilí o finančnú samostatnosť
Nairobi, 14. augusta
2008 – ENI
Prezident Kene Mwai Kibaki sľúbil cirkvám
a náboženským spoločenstvám podporu vlády v ich úsilí o sebestačnosť
a nezávislosť od zahraničných darcov a sponzorov. Stalo sa tak 14. augusta pri
príležitosti otvorenia nového centra pre metodistov v Lovingtone, štvrti
hlavného mesta Kene Nairobi. „Moja vláda povzbudzuje náboženské organizácie
v ich snahe osamostatniť sa. Urobíme čo bude v našich silách, aby sme ich
podporili na ceste k dosiahnutiu tohto cieľa.“, vyhlásil prezident Kibaki.
Africké cirkvi sa pripravujú na Majstrovstvá sveta vo futbale 2010
Mexico City, 8.
augusta 2008 – ENI /Ženeva, 15. augusta 2008 – LWI
Náboženskí vodcovia v Afrike sľubujú, že sa intenzívne
zamerajú na boj proti obchodovaniu s ľuďmi. Silným podnetom k takejto iniciatíve
sú 19. Majstrovstvá sveta vo futbale, ktoré sa budú konať na prelome júna a júla
2010 v Južnej Afrike. Predsedajúci biskup Juhoafrickej Evanjelickej Luteránskej
cirkvi Joe Ramashapa priznáva, že obchod s ľuďmi je pre miestne cirkvi jednou
z najväčších výziev. „Tento zločin je nezlučiteľný s africkými hodnotami. Vieme,
že obchod s ľuďmi nie je len nevítaným hosťom, je nepriateľom“. Biskup Ramashapa
informoval aj o tom, že cirkvi v Afrike už pripravujú konzultácie o tejto
tematike medzi sebou i s ostatnými náboženskými spoločenstvami, aby vyvinuli
spoločnú stratégiu v boji s týmto vážnym problémom.
Čínski kresťania kritizovali
prezidenta Busha na Olympiáde
Hong Kong, 6.
– 14. augusta 2008 – ENI
Niekoľko čínskych kresťanských vodcov kritizovalo amerického prezidenta Georga
W. Busha, že sa počas svojej návštevy Pekingu pri príležitosti Olympijských hier
zúčastnil nedeľnej bohoslužby vo vládou schválenom kostole. „Nesúhlasím s tým,
že prezident Bush navštívil bohoslužby vo vládou odobrenom kostole. Takýto čin
priniesol nesprávne posolstvo a mal negatívny účinok na náboženskú slobodu
v Číne“, povedal Yu Jie, disidentský kresťan v Pekingu, ktorý sa s americkým
prezidentom stretol v roku 2006 vo Washingtone. „Prezident Bush sa tu mal
zúčastniť bohoslužby v niektorom cirkevnom zbore v domácnosti. Keby to urobil,
malo by to oveľa hlbší význam.“, doplnil.
Niektorí čínski cirkevní predstavitelia vyjadrili svoje veľmi zmiešané pocity
z pozvania na otvorenie Olympijských hier. Iní ich kolegovia i vyššie postavení
predstavitelia pozvaní neboli. Naopak, niektorí cirkevní vodcovia vnímali
pozvanie ako znamenie nádeje, že oficiálne ateistická Čína prehodnotí svoj
postoj a uzná úlohu náboženstva v spoločnosti, alebo že sa najpočetnejší národ
na svete naučí ctiť si rozličné svetové hodnoty.
Konala sa Ekumenická letná škola o vode
Ženeva, 12. augusta
2008 – WCC
„Voda nemá farbu, nemá rasu, národnosť, je taká
istá na celom svete“, hovorí Rania Flavie Tourma z pravoslávnej cirkvi v Sýrii.
Pre ňu to bolo teda úplne prirodzené, že sa mladí ľudia z celého sveta stretli
neďaleko Ženevy vo Švajčiarsku na Ekumenickej letnej škole o vode, aby sa
zjednotili na ochranu tohto prírodného zdroja. Každý z týchto 22 mladých
kresťanov z 18 krajín z celého sveta si naplno uvedomuje, že
voda nie je len životne dôležitou tekutinou, ale aj to že
dostupnosť jej zdrojov je vo svete veľmi nerovnomerne rozložená.
Účastníci letnej školy mali možnosť vypočuť si skúsenosti odborníkov v oblasti
ľudských práv a pracovníkov v rozvojových organizáciách, ktorí sa s nimi
podelili o konkrétne prípady krízových situácií nedostatku vody alebo jej
prebytku pri záplavách a možnosti najmodernejších a najprístupnejších riešení.
Naučili sa však aj ako sa podeliť s týmito otázkami so svojimi rovesníkmi
a zvyšovať vedomie o problematike vo svojich domácich cirkvách a kresťanských
mládežníckych sieťach.
Ekumenickú letnú školu o vode zorganizovala na prelome júla a augusta
„Ekumenická vodná sieť“, pridružená organizácia Svetovej rady cirkví, ktorá si
kladie za cieľ vzdelávať novú generáciu kresťanských vodcov v problematike
globálnej krízy vodných zdrojov.
Zo
zdrojov agentúr a tlačových správ organizácií ENI,
WCC, WARC, a LWI vybrala a zostavila:
Eva Guldanová,
Ekumenická rada cirkví v Slovenskej republike,
Email:
ekumena.vosvete@gmail.com, tel: 02 5443 3238, fax: 02
5443 3235
Ekuména vo svete 34/2008
Odvysielané na stanici Rádio Slovensko, 20. augusta 2008
o 19:20
V dňoch 20. – 25.
júla sa v Prahe konalo Výročné zhromaždenie Svetovej baptistickej aliancie.
Súčasťou stretnutia bolo zasadnutie Generálnej rady, najvyššieho rozhodovacieho
orgánu Aliancie. Stretnutia sa zúčastnilo 414 delegátov zo všetkých svetových
kontinentov.
Slovenských
baptistov na výročnom stretnutí zastupoval podpredseda Bratskej jednoty
baptistov na Slovensku Darko Kraljik, kazateľ v Hurbanove.
V dnešnom vydaní
relácie Ekuména vo svete vám s bratom kazateľom Kraljikom prinášame rozhovor.
O tom, aká bola na stretnutí v Prahe atmosféra, o čom sa diskutovalo, čo brata
kazateľa najviac oslovilo, a aký odkaz prináša baptistom i všetkým kresťanom na
Slovensku sa s ním zhovárala Eva Guldanová.
Brat Darko Kraljik,
ako podpredseda Bratskej jednoty baptistov na Slovensku ste boli delegátom
slovenských baptistov na Výročnom zhromaždení Svetovej baptistickej aliancie
koncom júla v Prahe.
Aká bola na
stretnutí atmosféra? Čo sa tam odohrávalo?
§
Pre mňa to bola
výnimočná príležitosť byť na takomto stretnutí už aj z toho dôvodu, že som bol
prvý krát na koncile či zhromaždení Svetovej baptistickej aliancie.
§
Atmosféra bola
veľmi dobrá. Bolo to niečo úžasné stretnúť sa s bratmi a sestrami našej
baptistickej rodiny z viac než 100 krajín celého sveta. Táto bratsko-sesterská
atmosféra Kristovej lásky a radosti charakterizovala toto stretnutie. Ľudia
rôznych národov, etnických skupín, farieb pleti, jazykov a kultúr sa navzájom
vítali a zdravili, spolu hovorili a spoznávali sa, a cítili sme, že patríme
k sebe, že sme jedna rodina, že zdieľame jednu vieru v Pána Ježiša Krista ...
§
Čo sa týka
programu konferencie, ten bol daný charakterom konferencie. Keďže to bolo
výročné zhromaždenie Svetovej baptistickej aliancie, na tomto zhromaždení mali
svoje pracovné stretnutia rôzne výbory a komisie, ktoré pracujú v rámci
aliancie.
§
Svetová
baptistická aliancia má niekoľko pracovných komisií, ktoré tam mali svoje
pracovné stretnutia ako sú napríklad:
o
Komisia pre
podporu a pomoc
o
Komisia pre
členstvo v aliancii
o
Komisia na
vytváranie rezolúcií
o
Komisia pre
pracovníkov v aliancii
§
Baptistická svetová aliancia má taktiež
niekoľko výborov, ktoré na tomto koncile mali svoje pracovné stretnutia:
o
Výbor pre slobodu
a spravodlivosť
o
Výbor pre
cirkevných vodcov
o
Výbor pre cirkevné
učenie a medzicirkevnú spoluprácu
o
Výbor pre
baptistické dedičstvo a identitu
o
Výbor pre
kresťanskú etiku
o
Výbor pre
uctievanie a spiritualitu
§
Okrem pracovného
stretávania týchto výborov a komisií na rôznych úrovniach bol na konferencii
vytvorený priestor pre rôzne fóra a diskusné skupiny, kde sa hovorilo o rôznych
témach a záležitostiach kresťanského života viery.
§
Boli vytvorené aj
záujmové skupiny (takzvané „affinity groups“), kde bol priestor pre diskusiu
a zdieľanie skúseností ľudí, ktorí pracujú v rovnakej oblasti v rámci našej
cirkvi: napríklad skupina kazateľov, skupina sestier teologičiek, vodcovia
misijnej práce, tí ktorí pracujú v oblasti katechézy a kresťanského vyučovania,
rôzne workšopy a tak ďalej...
Aké boli
najdôležitejšie témy, ktoré sa na stretnutí prejednávali, a k čomu ste
v diskusiách dospeli? Čo považujete za najdôležitejší výsledok stretnutia?
Na tomto stretnutí
sa hovorilo o mnohých záležitostiach života viery, ale témy, o ktorých sa
najviac hovorilo a diskutovalo, boli nasledovné – stručne ich spomeniem:
§
Výbor pre
teologické a akademické vzdelávanie pripravil rozsiahle štúdie o Jánovi Husovi,
snáď aj z toho dôvodu, že sa výročné zhromaždenie konalo v Prahe. Boli
pripravené témy ako napríklad: Ján Hus – lekcie pre dnešok; Ján Hus a jeho
príspevok k nášmu baptistickému kresťanskému dedičstvu... V diskusiách sa
dospelo k tomu, že baptisti v Európe, minimálne my na našom území, nesmieme
zabúdať na teologické a historické dedičstvo a odkaz predreformačných snáh Jána
Husa...
§
Výbor pre
doktrinálne záležitosti pripravil a nastolil tému „Ordinácia či postavenie do
služby“ – kde sa okrem historického exkurzu hovorilo aj o tom, či ide iba
o funkciu, alebo o čosi viac? Hovorilo sa o vieroučných, teologických,
historických, ekleziologických, a iných otázkach danej záležitosti.
§
Výbor pre slobodu
a spravodlivosť sa zaoberal otázkou utečencov a imigrantov a problematikou
nenávisti voči nim a o kresťanských postojoch k tomu. Ako výsledok diskusie bola
pripravená rezolúcia, v ktorej baptisti na celom svete odsudzujú diskrimináciu
imigrantov a utečencov a nenávisť voči nim... Taktiež pozýva všetkých baptistov
na celom svete „... ku spolunažívaniu v láske a spravodlivosti s utečencami
a imigrantmi...“
§
Výbor pre etické
záležitosti pripravil tému, ktorá je zatiaľ baptistami vo svete pomerne stále
prehliadaná, a tou je náš vzťah k životnému prostrediu, ekologické otázky
z teologickej perspektívy... Ako výsledok stretnutia je pripravená aj „Rezolúcia
ohľadom klimatických zmien a ochrany prírody“, ktorá nám kresťanom pripomína
našu úlohu v tomto svete a pozýva nás vziať na seba zodpovednosť za
environmentálne prostredie, v ktorom žijeme...
Za dôležitý
výsledok tohto stretnutia okrem iného považujem spomínané rezolúcie, ktoré tam
boli prijaté, i to, že sa medzi baptistami vážne hovorí o témach, ktorým sa
doteraz nevenovala pozornosť, a ktoré tvoria podstatnú súčasť nášho života viery
aj v jeho všedných a pozemských rozmeroch – ako sú napríklad sociálny
a ekologický rozmer našej viery.
Čo vás najviac
oslovilo? Podeľte sa s nami o nejaký zážitok, zaujímavý rozhovor, svedectvo ...
§
Ja osobne som sa
zúčastnil diskusií na niekoľkých výboroch a skupinách, ale hlavne na výbore pre
doktrinálne a teologické záležitosti, ako aj na výbore pre vzdelávanie a etické
fórum.
§
Snáď najviac ma
oslovila téma ekológie a životného prostredia a nášho vzťahu k danej
problematike i to, že danú tému vnímajú ako dôležitú oblasť nášho života viery.
§
Špeciálne ma
oslovila prednáška sestry z Estónska, ktorá študuje na Medzinárodnom
baptistickom seminári v Prahe, na tému „Ekologické otázky z teologickej
perspektívy“. Vychádzala z toho, že keď Estónsko vstupovalo do EU tak ekologické
a environmentálne otázky a zákony znova zarezonovali v ich spoločnosti. Pre ňu
to bol podnet zaoberať sa danou témou z teologickej perspektívy. Urobila to ale
na zvláštny spôsob. Urobila analýzu piesní, ktoré sa spievajú v cirkvi i na
pohreboch, analýzu kázní, a zvlášť pohrebných kázní, s ohľadom na zvesť o našom
vzťahu k tejto zemi, ako aj analýzu nášho poňatia spasenia i krstu... Výsledky
tejto štúdie boli pre mňa veľkým prekvapením i výzvou k prehodnoteniu našej
zvesti a nášho vzťahu k životnému prostrediu, pretože situácia je pravdepodobne
rovnaká aj na Slovensku.
§
Tak sa napríklad
zistilo, že v našich piesňach spievame o tom, ako je táto zem a tento svet pre
nás taký cudzí, iba zlý, tmavý, hriešny, údolie bolesti a sĺz, taká púšť, údolie
smrti... Tento svet nám je niečo, o čo nesmieme mať žiaden záujem, nesmieme sa
ho dotýkať, je nám takmer ukradnutý... Teológia piesní je takto ale odtrhnutá od
celkového učenia Písma v danej oblasti.
§
Podobnú zvesť
nachádzame aj v našich kázňach, najmä v tých pohrebných. Naša zem a prostredie,
v ktorom žijeme, je neraz vnímané iba ako kulisy na javisku nášho života, ale
nezohrávajú žiadnu rolu v príbehu nášho života. Keď sa príbeh nášho života
smrťou ukončí, a my ako spasení domov zaletíme, do nebeskej vlasti, tieto kulisy
už nie sú relevantné či dôležité. Takže táto jednostranná zameranosť na náš
„nebeský domov“ vedie k tomu, že zvestujeme, že tento Bohom stvorený svet nemá
pre nás žiaden význam a nie je hoden našej pozornosti, ba ani Božej, čo znova
z pohľadu učenia celého Písma nie je pravdou (Božia zmluva s Noáchom je aj
zmluvou s prírodou Gen 9,8n).
§
Určitý posun
v tomto smere vidíme a v praxi vykonávania krstu a prechod od krstu v prírode,
v rieke či jazere, na krst výlučne v baptistériách v modlitebni. Krst vodou je
tak odtrhnutý od jeho prirodzeného umiestnenia v prírode. Životné prostredie ako
Božie stvorenie je znovu vnímané iba ako pozadie, na ktorom sa odohráva dráma
ľudského spasenia – nič viac. Vytratil sa tak moment a biblická nádej, že aj
samé stvorenstvo bude oslobodené od služby porušenia... Rim 8,21.
Čo z toho, čo sa
na konferencii udialo a dohodlo, budete tlmočiť na domácej pôde?
My ako baptistická
cirkev na Slovensku sme už niečo dostali a ešte dostaneme v písomnej
a elektronickej podobe, všetky podnety, výzvy, rezolúcie, a základné informácie
z tejto výročnej konferencie. Na rôznych stretnutiach a grémiách určite bude
priestor hovoriť o veciach, o ktorých sa hovorilo na tomto stretnutí v Prahe,
a ktoré sa nás akosi bytostne dotýkajú.
Čo si
z konferencie odnášate ako posolstvo pre baptistov a prípadne pre všetkých
kresťanov na Slovensku?
§
Pre baptistov na
Slovensku snáď toľko: My tu žijeme na tomto našom malom Slovensku a sme tu malou
denomináciou, ale keď som na tej konferencii videl, aká veľká rodina sme v tom
svetovom meradle, tak by som chcel pripomenúť nám baptistom, aby sme napriek
rôznym prúdom a trendom doby a ekumenickým vzťahom, v ktorých neraz podliehame
pokušeniu malosti, zostali verní svojmu duchovnému dedičstvu. Ekumenická a
medzicirkevná spolupráca neznamená vzdať sa svojej identity a svojho duchovného
dedičstva. Verím, že aj baptistická cirkev práve svojou špecifickosťou a svojim
duchovným dedičstvom môže byť obohatením pre ostatných veriacich a požehnaním
pre svet, v ktorom žijeme aj na Slovensku.
§
Pre ostatných
kresťanov: Keď som na tejto konferencii videl a počul, ako sú baptisti
i kresťania vôbec v rôznych krajinách mocným nástrojom pozitívneho vplyvu na
spoločnosť v ktorej žijú, prial by som si, aby sme sa aj my kresťania na
Slovensku stali takýmto mocným nástrojom duchovnej obrody nášho národa, našej
spoločnosti aj našou službou praktickej ľudskej pomoci ľuďom okolo nás.
Ďakujeme veľmi
pekne za interview.
Zostavila:
Eva Guldanová,
Ekumenická rada cirkví v Slovenskej republike,
Email:
ekumena.vosvete@gmail.com, tel: 02
5443 3238, fax: 02 5443 3235
Ekuména vo
svete 33/2008
Odvysielané na stanici Rádio Slovensko, 13. augusta 2008
o 19:20
Rozhovor
s monsignorom Dr. Matthiasom Türkom, členom Pápežskej rady pre napomáhanie
jednoty kresťanov.
Monsignor Türk pochádza z Nemecka a je Rímsko-katolíckym kňazom. Pracuje v Ríme
v Pápežskej rade pre napomáhanie jednoty kresťanov. Má na starosti ekumenický
dialóg s evanjelickými luteránskymi cirkvami a tiež so staro-katolíckymi
cirkvami Utrechtskej únie. Takisto je zodpovedný za oficiálne návštevy
cirkevných predstaviteľov zo severnej a západnej Európy od Islandu až po Českú
republiku a Rakúsko. Popri činnosti v rámci Pápežskej rady pre jednotu vedie
každoročne seminár o ekumenizme na Pápežskej Univerzite Gregoriana.
S monsignorom Türkom sme sa rozprávali o katolícko-evanjelickom ekumenickom
dialógu na medzinárodnej i na regionálnych úrovniach, o úspechoch tohto dialógu,
ako aj o jeho výzvach a prekážkach na ceste k jednote. Opýtali sme sa ho aj na
vzťahy medzi Vatikánom a Utrechtskou úniou starokatolíckych cirkví.
Rozhovor pripravila Eva Guldanová.
Monsignor Türk,
v rámci Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov ste hlavným zodpovedným
odborníkom za vzťahy Katolíckej cirkvi so Svetovým luteránskym zväzom. Minulý
rok medzinárodná Evanjelicko – Rímskokatolícka komisia pre jednotu vydala
obsiahly študijný dokument, ktorý je ovocím poslednej fázy ekumenického dialógu
týchto dvoch kresťanských spoločenstiev. Aká je história tohto dialógu?
Bola to štvrtá
fáza nášho medzinárodného evanjelicko-rímskokatolíckeho dialógu, ktorú sme práve
nedávno ukončili. V predchádzajúcich kolách sme sa venovali mnohým rozličným
témam. Hovorili sme o chápaní Písma svätého, o sviatostnom živote, svedectve
viery ... ale vo všetkých týchto rozličných témach sme zistili, že je niečo pod,
alebo možno za nimi. Bola to základná otázka: Ako náš Pán Ježiš Kristus vykupuje
človeka a svet, alebo slovami evanjelikov, ako ospravedlňuje človeka a svet?
Takže základnou je otázka učenia o ospravedlnení. Zaoberala sa ňou tretia fáza
nášho dialógu, ktorej výsledkom bol dôležitý dokument „Cirkev a ospravedlnenie“,
na základe ktorého, spoločne s ďalšími regionálnymi dialógmi bolo vypracované
známe „Spoločné vyhlásenie o učení o ospravedlnení“.
Spomenutý posledný
študijný dokument evanjelicko-katolíckej komisie pre jednotu sa zaoberá otázkou
„apoštolicity“. Prečo si komisia zvolila práve túto otázku? Ktorými hlavnými
bodmi sa zaoberala a aké sú najdôležitejšie výsledky tejto fázy dialógu?
Na základe
predchádzajúcich výsledkov sa nám vynorila ďalšia otázka: Ako toto spoločenstvo
ľudí, ktorí boli ospravedlnení alebo vykúpení našim Pánom, pokračuje, alebo
zotrváva v kontinuite? A tu sme prišli k otázke „apoštolicity“, čiže zotrvania
Cirkvi na základe apoštolov, ktorých povolal Ježiš Kristus, v nepretržitom
spojení cez čas a priestor. – Inými slovami spoločenstvo Cirkvi od jej úplných
začiatkov až po dnes. Zvolili sme si teda tému apoštolicity a apoštolského úradu
v Cirkvi. Pýtali sme sa, aké konkrétne formy apoštolicity sú v Cirkvi potrebné.
A tu sme spoločne objavili, že aj evanjelická cirkev považuje za dôležité mať
určitú cirkevnú tradíciu; zistili sme, že apoštolská služba je dôležitá pre
obidve cirkvi, katolíkov aj evanjelikov, a odhalili sme, že je takisto potrebné,
aby zachovávanie pravdy bolo určitým spôsobom spravované, aby existoval
učiteľský úrad, ktorý by mohol oficiálne rozhodovať o tom, ktorý je pravý obsah
viery a čo je nejaký iný obsah.
Dosiahli sme teda značnú mieru zhody v otázke ordinovanej služby v Cirkvi,
učiteľského úradu, apoštolskej tradície a učenia o Cirkvi samotnej.
Popri ekumenických
dialógoch na medzinárodnej úrovni sa dialógy úspešne vedú aj na regionálnych
a národných úrovniach. Aký je vzťah medzi dialógmi na rozličných úrovniach?
Zaoberajú sa tými istými témami alebo hovoria o rôznych otázkach? Ovplyvňujú sa
tieto dialógy navzájom?
Veľmi správne ste
poznamenali, že existujú takisto regionálne a národné dialógy medzi evanjelikmi
a katolíkmi. A tieto veľmi pomáhajú zdôrazňovať možnosti, ktoré sa nachádzajú na
danom mieste. Existuje napríklad
regionálny Rímskokatolícko-evanjelický dialóg v severských krajinách, vo Švédsku
a Fínsku. Evanjelici v tejto oblasti v porovnaní s vnútrozemskými oveľa viac
zdôrazňujú napríklad úrad biskupa. Majú aj ďalšie elementy cirkevnej tradície,
ktoré sú veľmi blízke katolíckej tradícii, napríklad v oblasti spirituality,
liturgie, a takisto sviatostného života. Takýto regionálny dialóg potom môže
veľmi dobre pomôcť dialógu na medzinárodnej úrovni pohnúť sa v týchto rozličných
otázkach. Regionálne dialógy dokážu neraz dokonca dosiahnuť väčší pokrok ako
dialóg na medzinárodnej úrovni alebo v iných regiónoch. V súčasnej dobe sa
spomenutý dialóg v Severských krajinách venuje téme „Ospravedlnenie v dnešnom
živote“. To znamená, čo toto ospravedlnenie, v ktorom sme dosiahli zhodu
v Spoločnom vyhlásení, znamená v živote Cirkvi a v živote jednotlivca.
Dialóg medzi
katolíkmi a evanjelikmi v Spojených štátoch amerických vstúpil nedávno do svojho
11. kola. Dialóg v Nemecku vyprodukoval počas svojej histórie niekoľko
úspešných, podrobných a progresívnych dokumentov. Čomu, akým témam sa tieto
regionálne dialógy venovali?
Ako ste správne
spomenuli v Spojených štátoch je dialóg medzi evanjelikmi a katolíkmi; a vedú už
11. kolo. Majú teda dlhú a veľmi dobrú sériu dokumentov, ktoré ukazujú veľkú
úroveň zhody v mnohých rozličných témach. V súčasnosti sa spoločne zamýšľajú nad
témou eschatológie, čiže zavŕšenia času, keď náš Pán príde späť. Tento
eschatologický uhol pohľadu môže pomôcť opísať súčasnú situáciu Cirkvi a nájsť
v tejto oblasti ďalšie priblíženie. Predchádzajúce, 10. kolo v Spojených
štátoch, bolo o ekleziológii, teda o tom, ako máme chápať Cirkev. A tu sme
videli, že obidve naše cirkvi sú zranené. Zranené, pretože sú neúplné.
Rozdeleným bratom a sestrám chýbajú v ich vlastnej cirkvi tí druhí. Takže aj
toto kolo dialógu o ekleziológii prinieslo dôležité kroky vpred čo sa týka
otázky chápania Cirkvi.
V Nemecku začnú
tento rok 3. kolo. Téma ešte nie je úplne vykryštalizovaná. Predchádzajúce
výsledky dialógu boli publikované v roku 2000 pod názvom Communio Sanctorum –
Spoločenstvo svätých. Dotkli sa všetkých hlavných tém ekumenickej teológie
a dosiahli zhodu v ekumenických otázkach na veľmi vysokom stupni. Hovorili
o chápaní Cirkvi, ordinovanej službe v Cirkvi, hovorili dokonca o úrade svätého
Petra – čiže o pápežovi, potom o uctievaní svätých, o Márii, a tak ďalej ..
Takže ak by niekoho zaujímal dokument, ktorý urobil v ekumenickom dialógu väčší
pokrok ako mnohé iné, odporúčam vám prečítať si publikáciu výsledkov nemeckého
dialógu „Spoločenstvo svätých“.
Ako sme počuli,
v ekumenickom dialógu medzi evanjelikmi a katolíkmi sa za posledných 40 rokov
spravili významné kroky. Kde vidíte v súčasnosti hlavné pretrvávajúce prekážky
jednoty? Akým smerom by sme sa mali uberať a možno k akým konkrétnym krokom by
sme sa mali podujať, aby sme mohli doplávať do prístavu jednej Cirkvi, za ktorú
sa Ježiš modlil? A kde vidíte iskierky nádeje budúceho pokroku?
Jednou dôležitou
úlohou je zožať výsledky posledných 40 rokov dialógu. Niektoré dohody a pokroky
sú už teraz takmer zabudnuté, dokonca ani teológovia sa na ne nepamätajú.
Potrebujeme teda zhrnúť všetky tieto výsledky a priviesť ich pokiaľ možno na
oficiálnu úroveň cirkvi, požiadať jednotlivé cirkvi, aby priamo a oficiálne
odpovedali na tieto výsledky, aby sme ich zachránili a zachovali pre budúcnosť.
Ďalej, po
dosiahnutí základnej zhody v otázke ospravedlnenia, sa musíme teraz zaoberať
otázkou chápania Cirkvi a ordinovanej služby Cirkvi. Je to vždy otázkou, kto
spravuje sviatosti, kto reprezentuje nášho Pána Ježiša Krista v tomto svete
a ako sa na tom podieľa celý ľud Boží. Musíme podrobnejšie opísať otázku
osobného duchovného daru a duchovného daru nositeľa úradu v Cirkvi a ich
vzájomný vzťah. V evanjelickom chápaní je tým základným, čo dáva prístup
k všetkým úlohám a úradom v Cirkvi, krst. Podľa katolíckeho a pravoslávneho
učenia existuje špeciálna sviatosť duchovného úradu, ordinácia. V tomto bode je
medzi nami určitý rozdiel, ktorý nám zatiaľ bráni zjednotiť sa v otázke
rozličného slávenia sviatostí, a ktorý nám takisto bráni zdieať spoločenstvo
pri stole Pánovom. Takže v týchto oblastiach treba podniknúť ďalšie kroky.
A viete, ako ekumenik, musíte byť vždy
optimista, takže aj ja som optimista. Všetky prekážky nie sú dostatočne veľké,
aby zastavili dialóg, ale pokračujeme s dôverou. Venujme sa otázkam, ktorým sa
teraz môžeme venovať a nemyslime neustále na ťažšie otázky, ktoré ešte ležia
pred nami.
Monsignor Türk,
ste tiež zodpovednou osobou pre vzťahy Rímsko-katolíckej cirkvi so
starokatolíkmi. Aké boli posledné spoločné kroky oboch spoločenstiev a aké sú
plány do budúcnosti?
Pred niekoľkými
rokmi sme so Starokatolíckou konferenciou biskupov Únie Utrechtu v Holandsku
zahájili prácu medzinárodnej komisie pre dialóg. Do Utrechtskej únie patria
starokatolícke cirkvi v Holandsku, Nemecku, Švajčiarsku, a Poľsku. Členom únie
bola aj Poľská národná katolícka cirkev v Spojených štátoch a Kanade, ale v roku
2006, po zavedení novej praxe ordinácie žien v starokatolíckych cirkvách, sa
oddelili.
Náš
dialóg na medzinárodnej úrovni pokračuje s Utrechtskou úniou. Hovorili sme
predovšetkým o otázke Cirkvi: vyznanie viery, sviatostný život, a (ordinovaná)
služba v Cirkvi. Zistili sme, že máme veľmi veľa spoločného a veľmi sme sa
priblížili v učení o viere. Väčšie ťažkosti sú ohľadom praxe cirkevného života.
Je veľké množstvo bývalých katolíckych kňazov, ktorí konvertovali do
Starokatolíckej cirkvi a teraz sú tam služobníkmi. Na miestnej úrovni, vo
farnostiach alebo diecézach, to spôsobuje mrzutosť. Urobili sa preto, napríklad
v Nemecku, v týchto praktických otázkach pastorálne dohody medzi Starokatolíckou
cirkvou a Nemeckou konferenciou katolíckych biskupov: ak sa bývalý katolícky
kňaz stane starokatolíckym, nebude slúžiť na tom istom území, ale sa presunie do
iného regiónu. Navrhli sa aj ďalšie praktické riešenia, ktoré zjednodušujú
vzťahy a pomáhajú rásť vo vzájomnom porozumení a spoločenstve. Sme teda na veľmi
pozitívnej ceste aj so Starokatolíckou cirkvou a dúfame, že sa nám v blízkom
čase – na budúci rok alebo o dva roky – podarí vydať dokument o otázkach, na
ktorých sme sa spolu zhodli.
Ďakujeme veľmi
pekne za rozhovor.
Zostavila:
Eva Guldanová,
Ekumenická rada
cirkví v Slovenskej republike,
Email:
ekumena.vosvete@gmail.com, tel: 02
5443 3238, fax: 02 5443 3235
Ekuména vo
svete 32/2008
Odvysielané na stanici Rádio Slovensko, 6. augusta 2008
o 19:20
Valné zhromaždenie
Svetovej federácie kresťanských študentov (WSCF)
Ženeva, 28. júla
2008 – ENI / WCC / WSCF
Citát z proroka
Joela „vaši synovia a vaše dcéry budú prorokovať“ je témou 34. Valného
zhromaždenia Svetovej kresťanskej študentskej federácie, ktoré sa 1. – 9.
augusta koná v Montreale v Kanade. Stretlo sa na ňom 200 študentov a mladých
vodcov národných študentských kresťanských hnutí z celého sveta z takmer
všetkých kresťanských denominácií. Valné zhromaždenie hodnotí posledné 4 roky
činnosti, plánuje ďalšiu štvorročnicu a zvolí nové vedenie federácie. Venuje sa
aj otázkam sociálnej spravodlivosti a solidarity, teologickej a biblickej
reflexii aktuálnych otázok súčasných mladých ľudí a otázke výchovy nových
ekumenických vodcov. Svetová kresťanská študentská federácia bola založená
v roku 1895 a v súčasnosti združuje 105 národných študentských kresťanských
hnutí.
Valnému
zhromaždeniu poslali pozdravy mnohí súčasní cirkevní a ekumenickí vodcovia.
Reverend Samuel Kobia, generálny tajomník Svetovej rady cirkví, ktorý bol sám
aktívnym členom organizácie a jedným zo zakladateľov študentského kresťanského
hnutia v jeho rodnej krajine Keni, sa v pozdrave podelil s účastníkmi o svoje
sny a napísal: „Som si hlboko vedomý vplyvu, aký študentské kresťanské hnutie
môže mať na formovanie života človeka.“ Reverend Setri Nyomi, generálny tajomník
Svetového reformovaného zväzu účastníkom Valného zhromaždenia s vďačnosťou Bohu
pripomenul, že „študentské kresťanské hnutia boli skutočným prorockým hlasom a
pioniermi v ekumenickom hnutí.“ Podobne kardinál Walter Kasper, predseda
Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov vo svojom liste Valnému
zhromaždeniu zdôraznil, že inšpirovaní mladí ľudia, s víziou a znalosťami sú
nádejou ekumenického úsilia. „Mladí ľudia, ako vy, ktorí ste zhromaždení
v Montreale, sú pokladom našich cirkví pre napomáhanie jednoty kresťanov
v našich zložitých časoch.“
Stretli sa najvyšší pravoslávni patriarchovia
Moskva, 28. júla
2008 – ENI
Dvaja najvyšší
pravoslávni patriarchovia sa stretli v hlavnom meste Ukrajiny a zaviazali sa
k jednote cirkvi. Stalo sa tak pri príležitosti osláv 1020. výročia „pokrstenia
Kyjevskej Rusi“. V roku 988, po tom ako veľkoknieža Vladimír prijal kresťanstvo
a ustanovil ho za náboženstvo svojho ľudu, sa 25. júla začali hromadné krsty
obyvateľov Kyjeva.
Osláv sa zúčastnil
Ekumenický patriarcha Konštantínopola Bartolomej I., považovaný za duchovného
vodcu pravoslávnych kresťanov, aj Moskovský patriarcha Alexej II., hlava Ruskej
pravoslávnej cirkvi. Obidvaja patriarchovia spoločne slávili nedeľnú svätú
liturgiu.
Ekumenický
patriarcha navštívil Kyjev prvýkrát po 350 rokoch.
Svetová rada cirkví výzva svojich partnerov k reakciám na dve centrálne otázky
Ženeva, 18. júla
2008 – WCC/CPCE
Stály výbor
Svetovej rady cirkví pre konsenzus a spoluprácu prosí ekumenických partnerov
a členské cirkvi rady, aby sa vo väčšej miere vyjadrili k návrhu usporiadať
„rozšírené valné zhromaždenie“ a poskytli svoj teologický náhľad na otázku
chápania Cirkvi, čiže problematiku ekleziológie. Stály výbor sa stretol
začiatkom júla v teologickom seminári v Hofgeismare v Nemecku.
Výbor ustanovilo
Valné zhromaždenie Svetovej rady cirkví v Porto Alegre v roku 2006 ako
pokračovanie Špeciálnej komisie pre pravoslávnu účasť v rade. Komisia pracovala
od roku 1998 a priniesla množstvo reformných návrhov ohľadom rozhodovacích
procesov Svetovej rady, celkového prístupu k riešeniu otázok, a jej modlitebného
života, ktoré viedli k uvoľneniu nedorozumení medzi rodinami cirkví združených
v rade.
Myšlienka
rozšíreného zhromaždenia, alebo rozšíreného priestoru sa takisto zrodila na
Valnom zhromaždení v Porto Alegre. Zámerom je dať na zhromaždení priestor
širšiemu spektru účastníkov, presahujúcemu hranice členských cirkví Svetovej
rady cirkví, vrátane iných ekumenických organizácií a svetových spoločenstiev
kresťanských cirkví ako sú napríklad Svetový luteránsky zväz a Svetový
reformovaný zväz. Zhromaždenie by sa malo uskutočniť v roku 2013.
Druhou kľúčovou
záležitosťou je prebiehajúca teologická diskusia o učení o Cirkvi, čiže
ekleziológii. Táto otázka je v súčasnej dobe najdiskutovanejšou a takisto
najproblematickejšou v ekumenických dialógoch. Pre Svetovú radu cirkví je zvlášť
dôležitou, pretože rada je spoločenstvom cirkví z obdobia Reformácie,
poreformačných cirkví, a pravoslávnych cirkví, ktoré spolu existujú
a spolupracujú napriek rozdielnym pohľadom na náuku o cirkvi.
Valné zhromaždenie v roku 2006
predložilo cirkvám na posúdenie dva dôležité dokumenty v tejto oblasti,
publikáciu „Podstata a misia Cirkvi“ a vyhlásenie s názvom „Povolaní byť jednou
Cirkvou“. Stály výbor pre konsenzus
a spoluprácu na svojom stretnutí zároveň potvrdil, že cieľom Svetovej rady
cirkví je snaha o jednotu.
Po stretnutí
Stáleho výboru sa v Hofgeismare stretol výbor, ktorý má za úlohu hľadať
kandidátov a pripraviť voľbu nového generálneho tajomníka Svetovej rady cirkví.
Súčasný tajomník, reverend Samuel Kobia, totiž vo februári počas stretnutia
Centrálneho výboru rady oznámil, že sa na konci roka 2008 nebude uchádzať
o znovuzvolenie do funkcie.
Cirkevní
pracovníci v Indii protestujú proti vražde aktivistu v boji proti alkoholu
Bangalore, India
30. júla 2008 – ENI
Pracovníci
kresťanských cirkví sa pridali k sociálnym pracovníkom pri protestoch v indickom
štáte Karnataka. Aktivisti žiadali, aby vláda prijala tvrdé opatrenia proti
takzvanej „alkoholovej mafii“. K protestom došlo po tom ako bol zabitý vedúci
aktivista v boji proti alkoholu. Protestujúci vyjadrili svoju nespokojnosť tým,
že 25. júla celý deň sedeli pred sochou Gándího v Bangalore a na záver sa
zúčastnili spomienkovej slávnosti na zavraždeného A.T. Babuho v priestoroch
národnej kancelárie Študentského kresťanského hnutia. Babu mal 51 rokov a bol
tajomníkom Národného zväzu občianskych hnutí pre oblasť Karnataky. 21. júla bol
počas cesty na smrť ubitý vo vozidle, ktoré šoféroval.
Medzináboženská konferencia vyzýva: nevyhýbajte sa ľuďom s HIV
Ženeva, 29. júla a
Mexico City, 1. augusta 2008 – ENI/WCC
Špecialisti v
oblasti medicíny z celého sveta naliehavo žiadali na medzinárodnej
medzináboženskej konferencii o AIDS s názvom „Viera v akcii teraz“ o väčšiu
citlivosť k otázkam vzťahu náboženstva a HIV v náboženských spoločenstvách.
Mnohé z nich totiž otázke nevenujú pozornosť a nakazeným ľuďom sa vyhýbajú.
Konferencie
veriacich, ktorá sa konala 31. júla až 2. augusta v Mexico City, tesne pred
začiatkom XVII. medzinárodnej konferencie o AIDS, sa zúčastnilo vyše 600
cirkevných vodcov z celého sveta. Zamýšľali sa predovšetkým nad otázkou, či
náboženstvá môžu urobiť viac v boji proti súčasnej pandémii AIDS. „Náboženské
skupiny zohrali v mnohých oblastiach vodcovskú rolu v odpovedi na AIDS“,
povedala Linda Hartke, koordinátorka ekumenickej organizácie, ktorá stretnutie
pripravila.
Účastníkom sa
prihovorili viacerí cirkevní a občianski vodcovia a zástupcovia vlád, medzi nimi
i reverend Mark Hanson, prezident Svetového luteránskeho zväzu a predsedajúci
biskup Evanjelickej luteránskej cirkvi v Amerike. Plenárne zasadania sa počas
troch dní zamerali na hlavné prekážky a príležitosti pri dosahovaní cieľa
univerzálneho prístupu k prevencii, starostlivosti a liečeniu.
3. – 8. augusta na
tom istom mieste – v Mexico City prebieha XVII. Medzinárodná konferencia o AIDS.
Je na nej prítomných okolo 25 000 účastníkov z univerzitných, vedeckých
a medicínskych prostredí, ale tiež z oblastí obchodu, vládneho prostredia,
náboženských a občianskych organizácií a takisto ľudia reprezentujúci siete
HIV-nakazených. Témou 6-dňovej konferencie o AIDS je „Univerzálna iniciatíva
teraz“. Odhaduje sa, že približne 33 miliónov ľudí na celom svete dnes žije
s vírusom HIV.
Zhrnutie výsledkov
Lambetskej konferencie, ktorá sa v nedeľu skončila:
·
Moratóriá na
citlivé otázky a anglikánska zmluva
Canterbury, 3. augusta 2008 – ENI/LCDaily
Napriek mnohým
výzvam a vnútorným napätiam, ktorým sa Anglikánske spoločenstvo muselo postaviť,
skončilo sa 3. augusta najvyššie stretnutie anglikánskych biskupov - Lambetská
konferencia - v pokojnom duchu. Uzavrela ju slávnostná eucharistická bohoslužba,
ktorej predsedal a na ktorej kázal najvyšší predstaviteľ anglikánov arcibiskup
z Canterbury Rowan Williams.
Mnohé problémy
ostali otvorené, posun však nastal. Anglikáni hovorili o moratóriách na viaceré
otázky, ktoré spôsobujú v spoločenstve rozkol; na ich čele sú otázky
liturgického posväcovania homosexuálnych partnerských zväzkov a vysväcovania
homosexuálnych osôb do funkcie biskupa. Diskutovalo sa aj o časovej
ohraničenosti týchto moratórií. Primáti provincií Anglikánskeho spoločenstva sa
vyjadrili, že by moratóriá boli platné „kým sa nepodarí dosiahnuť širšiu
dohodu“.
Biskup Gene
Robinson z Episkopálnej cirkvi USA, ktorý žije v homosexuálnom zväzku a ktorého
vysvätenie v roku 2003 sa stalo podnetom k búrlivým diskusiám a protestom
v rámci spoločenstva, sa vyjadril, že aj keby sa on vzdal svojej funkcie,
gayovia a lesby, ktorí sú duchovnými, by zo spoločenstva nezmizli.
Gene Robinson nebol na konferenciu pozvaný ako oficiálny delegát pre
obrovské množstvo protestov. Stretnutia sa však zúčastnil z vlastnej iniciatívy
s cieľom obhajovať a lobovať za práva homosexuálov.
Anglikáni počas
Lambetského stretnutia intenzívne pracovali aj na takzvanej „Zmluve“, ktorá by
mala na jednej strane umožniť spoločenstvu byť otvorené veľmi širokému spektru
dôrazov a zároveň upevniť zväzky v rámci spoločenstva.
·
Arcibiskup z Canterbury
zhrnul konferenciu v 3 bodoch
Canterbury, 3. augusta 2008 – LCDaily
Na záverečnej
tlačovej konferencii arcibiskup Canterbury, najvyšší predstaviteľ anglikánov,
zhrnul úsilie a výsledky Lambetskej konferencie v troch bodoch:
1.
Biskupi
potrebovali navzájom spolu hovoriť na bezpečnom mieste. To sa s modlitbou a vo
vzájomnej úcte podarilo.
2.
Vychádzajúc zo
vzájomných rozhovorov, Anglikánske spoločenstvo potrebovalo spoznať, aké hlboké
je odhodlanie ľudí zostať spolu. Aj v tomto smere sa podarilo pokročiť v hľadaní
odpovede.
3.
A spoločenstvo
potrebovalo rozpoznať, aké typy akcií sú stále možné a dôveryhodné napriek
zložitému stavu. Aj v tejto oblasti vzájomné svedectvá a niekoľko ďalších vecí
pomáha nájsť odpovede.
Arcibiskup
Canterbury Rowan Williams neskôr potvrdil, že bol dojatý túžbou prítomných
zotrvať v jednom spoločenstve napriek rozchádzajúcim sa pohľadom na niektoré
otázky, a záujmom pokračovať v diskusii a hľadaní riešení.
Metodisti vo
Veľkej Británii sa rozhodli investovať do mladých
11. júla 2008 – CT/CPCE
Konferencia metodistov vo Veľkej Británii odsúhlasila na svojom júlovom
stretnutí, že investuje viac ako 4 milióny libier do veľkej iniciatívy, ktorej
zámerom je rozvinúť a posilniť účasť mladých ľudí na živote cirkvi. Počas
piatich rokov dostane každý metodistický dištrikt grant, vďaka ktorému budú môcť
zamestnať na čiastočný úväzok mladého človeka vo veku medzi 16 a 23 rokov.
Väčšinu času budú títo mladí ľudia pracovať v rámci svojho dištriktu, časť ich
času bude určená pre aktivity na národnej úrovni. „Účasť na živote cirkvi je
o zapojení sa – môže to byť čokoľvek od vyjadrenia názoru až po prípravu
programu a účasti na robení rozhodnutí.“, povedal Mike Seaton, vodca tímu práce
s mladými do 19 rokov. Zároveň sa každý
dištrikt každý rok podujme k novému projektu „Mission Possible“ – Misia možná,
ktorý navrhnú mladí s cieľom zapojiť v miestnych spoločenstvách evanjelium do
akcie. „Tým, že cirkev prijala túto
správu, urobila obrovskú investíciu do budúcnosti. Rozhodnutie je dôkazom toho,
že to myslí vážne so zapojením mladých do srdca svojho života.“, doplnil Mike
Seaton. Pilotný projekt sa začne už v septembri tohto roku.
Zo zdrojov agentúr
a tlačových správ organizácií ENI, CT,
WCC, WSCF, CPCE a LCDaily vybrala
a zostavila:
Eva Guldanová,
Ekumenická rada cirkví v Slovenskej republike,
Email:
ekumena.vosvete@gmail.com, tel: 02
5443 3238, fax: 02 5443 3235