Ekuména vo svete - prepis relácií - júl 2008
Ekuména vo svete
31/2008
Odvysielané na stanici Rádio Slovensko, 30. júla 2008
o 19:20
Baptisti prežívajú leto nabité stretnutiami:
·
Výročné zhromaždenie Svetovej baptistickej aliancie
18. júla 2008 – BWA
Minulý týždeň, 20. – 25. júla, sa v Prahe konalo
Výročné zhromaždenie Svetovej baptistickej aliancie. Súčasťou stretnutia, ktoré
sa po prvýkrát zišlo na území Českej republiky, bolo zasadnutie Generálnej rady,
najvyššieho rozhodovacieho orgánu aliancie v období medzi Svetovými kongresmi
baptistov. Tieto sa konajú každých 5 rokov. Na poslednom z nich, v roku 2005 v Birminghame,
oslávila Svetová aliancia baptistov 100 rokov od svojho vzniku. Súčasťou
tohtoročného stretnutia v Prahe bolo aj plánovanie budúceho Svetového kongresu,
ktorý sa bude konať v roku 2010 v Honolulu na Havajských ostrovoch. Stretnutia
Generálnej rady sa zúčastnilo 414 delegátov zo všetkých svetových kontinentov.
V Prahe počas stretnutia zasadal takisto Výkonný výbor Baptistickej aliancie,
rozličné sekcie, ako napríklad humanitárna organizácia Svetová baptistická
pomoc; konali sa tiež stretnutia 6 regionálnych združení baptistov podľa
jednotlivých kontinentov a stretnutia špecializovaných oddelení, napríklad pre
mládež a pre ženy.
·
Práca komisií Svetovej baptistickej aliancie
22. júla 2008 – BWA
Na výročnom stretnutí v Prahe boli aj stretnutia 6
komisií Svetovej aliancie baptistov. Komisia pre cirkevné učenie a medzicirkevnú
spoluprácu a Komisia pre slobodu a spravodlivosť asistovali aliancii pri
formulovaní odpovede baptistov na list, ktorý kresťanským vodcom v októbri
minulého roku poslali 138 moslimskí učenci ako pozvanie pre spoločný otvorený
dialóg. Komisia pre slobodu a spravodlivosť sa na samostatnom stretnutí venovala
otázke utečencov, migrácie a stratených ľudí. Tri z komisií (Komisia pre
baptistické dedičstvo a identitu, Komisia pre cirkevné učenie a medzicirkevnú
spoluprácu, a Komisia pre cirkevných vodcov) sa spoločne zaoberali otázkou
„Ordinácie alebo poverovania služobníkov“ so zámerom objasniť pochopenie a prax
ordinácie v baptistických spoločenstvách žijúcich v rozličných kontextoch po
celom svete. Členom Svetovej
baptistickej aliancie je 214 baptistických jednôt vo viac ako 120 krajinách.
Aliancia združuje asi 105 miliónov ľudí.
Zázemie pre stretnutie v Prahe vytvoril Medzinárodný baptistický
teologický seminár, ktorý tam sídli.
·
Teologická konferencia a festival mladých
18. júla 2008 – BWA
26. – 29. júla pokračovalo stretnutie v Prahe na
Medzinárodnom baptistickom teologickom seminári. Konala sa tam 7. baptistická
medzinárodná konferencia o teologickom vzdelávaní. Stretlo sa na nej 125
baptistických učencov, profesorov a autorov teologických kníh. Zamerali sa
na tému „Skúmanie teologických hraníc: príbeh baptistov od Amsterdamu po dnes“.
30. júla sa začína v nemeckom meste Lipsko 15.
baptistická mládežnícka svetová konferencia. Očakáva sa na nej účasť viac ako
7000 mladých ľudí z vyše 80 krajín, väčšina vo veku od 13 do 35 rokov. Pod
nosnou témou „Ponor sa hlbšie“ ich spoja bohoslužobné podujatia, neformálne
stretnutia, kultúrne výmeny, nadväzovanie priateľstiev, ale aj evanjelizácia
a misia.
Lambetská konferencia anglikánskych biskupov začala spoločnými dňami stíšenia
Canterbury, 18. júla
2008 –
LCDaily
Od 16. júla do 3. augusta sa neďaleko sídla
najvyššieho predstaviteľa Anglikánskeho spoločenstva, arcibiskupa z Canterbury,
koná Lambetská konferencia – stretnutie biskupov a vysokých anglikánskych
cirkevných predstaviteľov z celého sveta. Lambetská konferencia sa prvýkrát
zišla v roku 1867 a odvtedy sa koná každých desať rokov. Tento rok sa na nej
zišlo viac ako 600 biskupov spoločenstva, ktoré zahŕňa 77 miliónov veriacich.
Prvé tri dni sa biskupi stretli pri duchovných cvičeniach, naplnených
meditáciou nad Svätým Písmom, spoločným zdieľaním, modlitbami a spevom. Dni
spoločného stíšenia viedol arcibiskup Canterbury Rowan Williams. Biskup George
Councell z New Jersey povedal, že tieto dni boli „obrovským zdrojom posilnenia“
pre prácu v nastávajúcich dňoch. Arcibiskup Harare, Sebastian Bakare,
o spoločných dňoch duchovných zamyslení povedal: „Boli naplnené pokojom.
Arcibiskup Williams sa dotýkal tém, ktoré nás všetkých spájajú.“
Samotná Lambetská konferencia bola
slávnostne zahájená Eucharistickými službami Božími v Canterburskej katedrále
20. júla. Biblické zamyslenia v Canterburskej katedrále pokračujú počas celého
trvania konferencie.
Rumunská pravoslávna cirkev odpustila arcibiskupovi, ktorý prijal eucharistiu na
katolíckej omši
Varšava, 18. júla
2008 – ENI
Rumunská pravoslávna cirkev pripomenula svojim členom,
aby neprijímali sviatosti v iných denomináciách. Stalo sa tak potom, ako udelila
ospravedlnenie arcibiskupovi Banátu, ktorý v júni prijal Večeru Pánovu počas
Katolíckej omše. „Žiadny biskup, kňaz, diakon, mních, rehoľná sestra, alebo
laický veriaci Rumunskej pravoslávnej cirkvi nesmie prijať svätú eucharistiu
v inej kresťanskej cirkvi“, povedal tlačový úrad patriarchátu v Bukurešti vo
vyhlásení 9. júla. Súčasne doplnil, že tí, ktorí by toto ustanovenie
neuposlúchli, stratia „spoločenstvo s pravoslávnou cirkvou“.
Spomienka na poslednú
ruskú cársku dynastiu, ktorú pred 90 rokmi popravili boľševici
Moskva, 22. júla
2008/ Varšava, 23. júla 2008 – ENI
Rusko si pripomenulo 90 rokov od zavraždenia cára
Mikuláša II., jeho manželky Alexandry a ich piatich detí boľševikmi 17. júla
1918, rok po začiatku revolúcie v Rusku. Pri príležitosti spomienky
zorganizovali koncerty, výstavy, náboženské procesie a diskutovalo sa o pokání
a rehabilitácii. „Rehabilitovanie diabolského skutku spáchaného v júli 1918
znamenalo začiatok tragických udalostí, ktoré náš národ pretrpel v 20. storočí“,
povedal patriarcha Ruskej pravoslávnej cirkvi Alexej II. vo vyhlásení pri
príležitosti spomienky. Hovorca
Ruskej pravoslávnej cirkvi reverend Vševolod Čaplin požadoval odsúdenie vraždy
cára a jeho rodiny ako súčasť jasného zrieknutia sa komunistickej minulosti.
„Rusko sa nemôže postaviť budúcnosti s čistým svedomím, kým si budeme myslieť,
že to, čo boľševici urobili, bolo normálne“, povedal reverend Čaplin, ktorý je
zástupcom vrchného predstaviteľa Oddelenia pre vonkajšie cirkevné záležitosti
Moskovského patriarchátu.
Seminár SLZ o pohľade evanjelikov na letničné vplyvy v Afrike
Soweto, Južná
Afrika/Ženeva, 17. júla 2008 – LWI
Existuje obrovská rôznorodosť medzi evanjelickými
cirkvami v Afrike vo vzťahu k uzdravovaniam, exorcizmu, hovoreniu v jazykoch
a iným skutočnostiam, ktoré sú obyčajne spojené s letničnými cirkvami. Existujú
však evanjelické teologické presvedčenia, ako napríklad prvoradé miesto Božej
milosti, ktoré sú kľúčové pre hodnotenie týchto praktík.
Taký je výsledok teologického seminára, ktorý v Sowete
v Juhoafrickej republike pripravilo Oddelenie pre teológiu a štúdium Svetového
luteránskeho zväzu. 30 účastníci seminára z rozličných kútov Afriky i spoza jej
hraníc sa na ňom zamýšľali nad témou „Kľúčové evanjelické presvedčenia
a praktiky vo vzťahu k neo-pentekostalizmu“. Seminár bol šiestym v sérii štúdií
na tému Teológia v živote Cirkvi.
V ústrednom príhovore rozlíšil profesor J. Kwabena
Asomoah-Gyadu z Teologického seminára Svätej Trojice v Accre v Ghane medzi
klasickými letničnými hnutiami a novšími neo-pentekostálnymi dôrazmi na teológiu
prosperity a postupu nahor. Poukázal tiež na to, že cirkvi v Novej Zmluve boli
„skrz-naskrz charizmatické“ v tom, ako zažívali Božiu zmocňujúcu prítomnosť.
Zdôraznil i rozmanitú, mnohotvárnu povahu pentekostalizmu a charizmatických
obnovujúcich hnutí.
Doktorka Sarojini Nadar z Univerzity Kwazulu-Natal v Pietermaritzburgu
v Južnej Afrike upozornila, že sola
Scriptura v chápaní mnohých neo-pentekostalistov vedie k prístupu, ktorý
vníma Bibliu ako neomylnú, bezchybnú, inšpirovanú a bezprostrednú. Tento prístup
je uprednostňovaný pred kristologickou hermeneutikou Lutera.
Účastníci seminára podčiarkli dôležitú úlohu cirkvi
v odpovedaní na aktuálne potreby ľudí. Zdôraznili potrebu vytvárať bohoslužby,
na ktorých by sa ľudia sami mohli viac zapojiť, a nutnosť ceniť si rozličné dary
a ovocie Ducha Svätého. „Mnoho ľudí opustilo evanjelické kostoly, pretože mali
pocit, že im nebola daná príležitosť, aby využili svoje duchovné dary“,
poznamenal Grace Ufan Friday, evanjelizátor Luteránskej cirkvi v Nigérii. Všetci
účastníci sa zhodli na tom, že vyučovaniu o Duchu Svätom a veľkom množstve darov
Ducha by sa mala, najmä medzi laickými veriacimi, venovať väčšia pozornosť.
Saudsko-arabský kráľ zvolal Svetovú konferenciu o medzináboženskom dialógu
21. júla 2008 – WCC
Dialóg je „najlepšou cestou
k vzájomnému porozumeniu a spolupráci ako v medziľudských vzťahoch tak
i v mierovom spolužití medzi národmi“, hovorí sa v záverečnej správe, ktorú
potvrdili delegáti Svetovej konferencie o dialógu v španielskom Madride.
Konferencia prebehla v dňoch 16. – 18. júla. Zorganizovala ju Moslimská svetová
liga, s iniciatívou prišiel kráľ Saudskej Arábie Abdullah bin Abdul Aziz.
„Dialóg je jednou zo
základných vecí života. Je takisto jedným z najdôležitejších prostriedkov
vzájomného poznávania, spolupráce, výmeny záujmov a nachádzania pravdy. Všetko
toto prispieva k blahu ľudstva.“, pokračuje správa a vyzýva k neutíchajúcemu
dialógu medzi náboženstvami, civilizáciami a kultúrami. Zároveň žiada valné
zhromaždenie OSN, aby podporilo odporúčania tohto zhromaždenia.
Svetovú radu cirkví na
stretnutí reprezentoval metropolita Francúzska Emmanuel, zastupujúci Ekumenický
patriarchát. Metropolita potvrdil, že medzináboženský dialóg je dlhodobo jednou
z hlavných priorít pastorálneho záujmu a práce Svetovej rady cirkví
i pravoslávneho patriarchátu v Konštantinopole.
Kráľ Abdullah v otváracom
príhovore povedal: „Musíme povedať svetu, že rozdiely nemusia viesť k sporom.“
„Táto udalosť je historickou
nielen preto, že ju zvolal saudsko-arabský kráľ alebo moslimovia, ale aj preto,
že medzi partnermi dialógu sú hinduisti, budhisti, a skihovia, ktorých
konzervatívni moslimovia tradične nepovažujú za náboženstvá“, povedal reverend
Shanta Premawardhana, riaditeľ programu medzináboženského dialógu a spolupráce
Svetovej rady cirkví, ktorý sa konferencie tiež zúčastnil. Medzi prítomnými
kresťanmi bol aj kardinál Jean-Louis Tauran, predseda Pápežskej rady pre
medzináboženský dialóg. Na konferencii boli takisto židovskí náboženskí
vodcovia. Celkovo sa Medzinárodnej konferencie pre dialóg v Španielsku v Madride
zúčastnilo okolo 200 predstaviteľov rozličných náboženstiev.
Islam je oficiálnym štátnym
náboženstvom v Saudskej Arábii. Nemoslimské náboženské obrady a symboly sú na
území kráľovstva zakázané.
Zo
zdrojov agentúr a tlačových správ organizácií ENI,
WCC, LWI, BWA a LCDaily vybrala
a zostavila:
Eva Guldanová,
Ekumenická rada cirkví v Slovenskej republike,
Email:
ekumena.vosvete@gmail.com, tel: 02 5443 3238, fax: 02
5443 3235
Ekuména vo svete 30/2008
Odvysielané na stanici Rádio Slovensko, 23. júla 2008
o 19:20
Rozhovor so štyrmi
mladými ľuďmi – protestantmi, ktorí strávili posledný rok štúdiom teológie
v Ríme. Do Ríma sa dostali vďaka Centru Melanchton.
O tom, čo ich do
večného mesta priviedlo a čo tam zažili, sa s nimi rozprávala jedna z nich – Eva
Guldanová.
Centrum Melanchton
je protestantské centrum ekumenických štúdií v Ríme. Založili a spravujú ho
spoločne Evanjelická luteránska cirkev v Taliansku a Valdénska teologická
fakulta v Ríme. Centrum pripravuje rozličné programy ako napríklad dvojtýždňový
Kurz ekumenizmu v Ríme. Hlavným programom je však rok teologických štúdií vo
večnom meste pre protestantských študentov teológie z celého sveta.
V akademickom roku
2007/2008 bolo „Melantonínov“, ako sa študenti žartovne prezývajú, 12. Deviati
z nich prišli z Nemecka, zvyšní traja boli z Rumunska, Maďarska a Slovenska.
Boli medzi nimi 4 mladí muži a 8 dievčat vo veku od 22 do 30 rokov. Jedna z nich
bola z Metodistickej cirkvi, ostatní boli evanjelici Augsburského vyznania.
Štyria z nich sa
s nami podelili o zážitky a skúsenosti:
Lilla
Lakatos
je z Dombovàru v Maďarsku a má 24 rokov. Je členkou Metodistickej cirkvi
a študuje na Evanjelickej teologickej fakulte v Budapešti.
Susanne Spalteholz
pochádza z Karlsruhe z Nemecka. Má 25 rokov a je evanjelička. Posledné 3 roky
študovala teológiu v Tübingene.
Georg
Bucher
pochádza z Bavorska. Má 26 rokov a je ženatý. Patrí do Evanjelickej cirkvi
Augsburského vyznania a teológiu študoval v Jene a Halle.
Claudia
Tost
je z bývalého východného Nemecka, z Krušných hôr. Má 23 rokov a je tiež
evanjelička. Teológiu študuje v Lipsku.
Na čo ste sa počas
tohto roka štúdií v Ríme zamerali? Aké kurzy a kde ste navštevovali? A ktoré
z nich hodnotíte ako najlepšie?
Lilla Lakatos:
Počas tohto roku v Ríme som navštevovala rozličné predmety na rôznych
katolíckych fakultách a na Valdénskej teologickej fakulte. V centre môjho záujmu
boli rozličné témy. Chcela som napríklad spoznať protestantov v Taliansku,
v prvom rade Valdéncov – nevedela som o nich takmer nič, a takisto spoznať
katolíkov. Pretože mať možnosť študovať katolícku teológiu v Ríme je veľmi
jedinečná príležitosť.
Navštevovala som
teda kurzy na Valdénskej fakulte, všetky sa mi páčili. Snáď najviac čítanie z valdénskych
prameňov. Bolo to totiž niečo naozaj jedinečné. So skupinou študentov ako by sme
absolvovali cestu do minulosti a spoznávali valdéncov tak priamo zo spisov z ich
počiatku, z prameňov, bolo to veľmi zaujímavé.
Ďalšia vec, ktorá
bola pre mňa veľmi dôležitá, bol zasvätený život. Je to oblasť, ktorá ma
nezaujímala len preto, že si myslím, že je jednoducho zaujímavá a chcela som
o nej vedieť viac. Zaujíma ma celkom osobne, hlboko, pretože sa chcem stať
diakonisou. A v Ríme som mohla spoznať mnohých rehoľných bratov a sestry ...
ľudí, ktorí sa už rozhodli zasvätiť svoj život Bohu. Táto skúsenosť ma veľmi
obohatila.
Na Univerzite
Urbaniana som navštevovala jeden kurz o zasvätenom živote, kde som sa dozvedela
trochu viac o cirkevnom učení o tejto tematike. Ďalší kurz som navštevovala na
Františkánskej fakulte Antonianum, ktorý bol trochu viac o psychológii,
o starostlivosti o dušu, o citlivosti ... Na Antonianum som chodila aj na kurz
o Františkánskej spiritualite. Bolo to veľmi zaujímavé. Veľmi sa mi páčil nielen
obsah vyučovania, ale celá atmosféra tejto školy. Na začiatku som bola ohromená
z toho, že zrazu predo mnou stáli rehoľníci nielen z Talianska, ale zo Spojených
štátov, z Afriky, z celého sveta ... Bol to krásny zážitok.
Všetky tieto kurzy a tiež hodiny strávené čítaním literatúry v rozličných
knižniciach ma priviedli k momentu, kedy som pochopila, že najkrajšou vecou je
to, že Ježiš zasvätil svoj život pre nás. .. A nie to má byť v centre, že my
zasvätíme svoj život, to je dar. Ja však verím a vždy sa chcem držať toho, že to
bol On, kto zasvätil svoj život.
Claudia Tost:
Ja som chcela tento rok študovať predovšetkým ekuménu, preto som si zvolila
kurzy hlavne v oblasti Novej Zmluvy a dogmatiky. Najviac som sa asi naučila na
dogmatických predmetoch. Čo sa mi však najviac páčilo, bol jeden seminár o novej
exegetickej metóde na novozmluvnom poli. Zaujímavé je, že sa hovorí, že exegéza,
čiže výklad textu, je oblasť, kde sa môžu teológovia rozličných vierovyznaní
stretnúť, lebo majú údajne rovnaké metódy. Ja by som o tom medzičasom trošku
zapochybovala ...
Georg Bucher:
Ja som sa sústredil na štúdium na univerzitách vedených mníšskymi rehoľami.
Študoval som na Univerzite Svätého Anzelma (Benediktíni), navštevoval som
Angelicum (Dominikáni), Augustinianum (Augustiniáni), a Gregoriánu (Jezuiti).
Zameral som sa na štúdium stredoveku a na ekumenizmus. Najviac sa mi páčili
kurzy o ekumenizme.
Susanne
Spalteholz:
Mojím záujmom bol určite ekumenizmus, kvôli tomuto som aj prišla sem do Ríma.
Moje obľúbené predmety boli na Pápežskej univerzite Svätého Anzelma a na
Gregoriánskej univerzite. Na Univerzite Svätého Anzelma som navštevovala jeden
predmet o ekumenizme, ktorý vyučoval profesor Collins. Predmet sa mi veľmi
páčil, lebo profesor nás priviedol k uvedomeniu si, že ekumenizmus nie je len
s Katolíckou cirkvou, ale napríklad aj s pravoslávnymi cirkvami. Takisto som tam
navštevovala kurz, ktorý viedol profesor Driscoll z Ameriky, o mníšstve. Veľmi
sa mi páčilo, že som sa mohla niečo naučiť o tomto svete. Na Gregoriane som
chodila na seminár s monsignorom Türkom, tiež o ekumenizme. V rámci seminára sme
prečítali všetky dôležité dokumenty o ekumenickom dialógu medzi katolíkmi
a evanjelikmi. Pre mňa to bola veľmi dôležitá skúsenosť.
Aký bol váš
najlepší, možno najhlbší, alebo najnezabudnuteľnejší zážitok tento rok v Ríme a
v Taliansku vôbec?
Lilla Lakatos:
Ja som metodistka a musím povedať, že všetky najhlbšie zážitky boli tie, keď som
mohla poznávať talianskych metodistov. S metodistickým cirkevným zborom v Ríme
sme napríklad boli na výlete, navštívili sme dedinku Venosa a spoločenstvo,
ktoré tam, tak trochu v skrytosti, žije. Išli sme autami a keď sme prišli
a uvidela som metodistický kostol v tejto dedinke, bol to veľmi pekný pocit,
také šťastie, radosť ... zoznámila
som sa s tými ľuďmi a videla som, že tak, ako u nás v Maďarsku, v podstate
spoločenstvo je založené na jednej rodine – stará mama, všetky deti a vnúčatá,
to ako nás prijali – bolo to veľmi veselé, radostné spoločenstvo ...
Nezabudnuteľným
zážitkom bolo pre mňa i to, keď sme s našim metodistickým speváckym zborom
spievali v Bazilike Svätého Pavla za hradbami na ekumenických bohoslužbách pri
príležitosti výročia Charlesa Wesleyho. Spievali sme jednu jeho pieseň a bola to
veľká pocta. Bol tam prítomný vysoký predstaviteľ Metodistickej cirkvi
a zástupcovia ďalších cirkví ... Vedomie, že ja môžem spievať v tomto obrovskom
preslávenom chráme, ktorý všetci poznajú - je myslím tretím najväčším v Ríme, -
to sa skutočne nedá zabudnúť.
Ale tiež všetky
tie malé momenty – všetky tieto chvíle, ktoré som prežila tu v Ríme, budú pre
mňa, verím, nezabudnuteľnými.
Susanne
Spalteholz:
Najlepším zážitkom pre mňa bolo určite to, že som mohla byť na všetkých týchto
pápežských fakultách – ich rozmanitosť, to, že tu boli ľudia z celého sveta.
A tiež, ako evanjelička som sa naučila o svojom uhle pohľadu, kde som, kde sa
nachádzam ja sama.
Georg Bucher:
Najdojímavejším a najlepším zážitkom boli stretnutia s ľuďmi z celého sveta,
pretože ja som zatiaľ nebol v iných končinách sveta – bol som v Spojených
štátoch, ale inak len v Európe, a tu som stretol ľudí z Južnej Ameriky a Afriky,
z Ázie ... a to skutočne otvorilo moje oči, viete ... je to teraz úplne nový
horizont.
Takisto som po
prvýkrát stretol talianov, nadviazal som tu v Taliansku priateľstvá. A uvedomil
som si, že hoci sú naše krajiny tak blízko, je to iná krajina, a je to skutočne
iná vec byť tu v Taliansku a byť v Nemecku.
Claudia
Tost:
Získala som tu skúsenosť, čo sa týka teológie a síce, že ak sa chceme teológiu
tých druhých nie len naučiť, ale jej skutočne porozumieť a vážne diskutovať na
dobrých základoch, potom je vlastne nevyhnutné, aby „ten druhý“ bol naším
priateľom. A to nejde inak ako spoločnou prácou na priateľstve. Na to, aby sme
skutočne porozumeli druhému, potrebujeme poznať veci, ktoré sú pre neho veľmi
osobné, mnoho, čo sa týka osobnej zbožnosti. Len na takomto základe, na
priateľstve, alebo aspoň vzájomnej priazni je to možné.
Čo bolo najťažšie
a čo vás najviac prekvapilo?
Lilla Lakatos:
Keď som prišla do Ríma, najťažšie bolo, že všetko bolo nové, noví ľudia okolo
mňa; zrazu tu neboli známe tváre, neboli tu moji priatelia a známi ...
Na začiatku sme chodili do jazykovej školy, aby sme sa trochu zlepšili v jazyku,
a keď už začali rozličné programy v našom centre a na školách, necítila som až
tak veľmi, že mi chýba rodina a moja krajina.
Veľkou výzvou však
bolo hovoriť viacerými cudzími jazykmi. Bývala som totiž so študentmi, z ktorých
väčšina bola z Nemecka, s mnohými Nemcami sme sa stretávali aj v rámci nášho
programu; bolo to trochu náročné hovoriť jednu hodinu po nemecky, potom ďalšiu
hodinu po taliansky, potom trochu po anglicky ...
Najväčším
prekvapením pre mňa bola multikulturalita Ríma. Nemyslela som si, že toto mesto
je tak, nazvime to, pestrofarebné. Človek tu stretne ľudí naozaj z celého sveta.
Bola som na začiatku z tejto reality Ríma zmätená. Potom som si postupne zvykla
a pochopila som, že hlavne cirkvi sa veľmi usilujú pomôcť imigrantom. To sa mi
veľmi páčilo.
Susanne
Spalteholz:
Najťažšie bolo pre mňa určite, vybudovať taký správny vzťah, správne
priateľstvo, s ľuďmi na pápežských univerzitách. Najväčším prekvapením pre mňa
bolo, že je toľko študentov, ktorí nepoznajú svet za hranicami Katolíckej
cirkvi. Naozaj niektorí nevedia napríklad ani to, že sa ženy v evanjelickej
cirkvi môžu stať farárkami.
Georg Bucher:
Na začiatku som nebol veľmi dobrý v taliančine, a tak bolo samozrejme zložité
komunikovať. Ale po prvých 4-5 týždňoch to už bolo v poriadku.
Čo ma najviac
prekvapilo? Možno rôzne odtiene katolicizmu, ktoré som si mohol uvedomiť. Viete,
vždy som si myslel, že – je jedna Katolícka cirkev a majú jedno učenie. Ale
existuje taká veľká rozmanitosť – je to naozaj cirkev celého sveta, existuje
v nej taká veľká pluralita. Bolo to skutočne prekvapujúce, keď som to objavil.
Claudia Tost:
Čo bolo pre mňa tento rok ťažké v rozličných kontextoch, bolo - pre mňa ako pre
ženu, ktorá študuje teológiu, vôbec študovať na pápežských vysokých školách.
Existujú totiž všelijaké rôzne problémy, ktoré som vôbec neočakávala.
Nepredstavovala som si, že to bude ľahké, ale nemyslela som, že to bude tak
komplikované. Takže sa mi podarilo sem a tam upadnúť do nemilosti, ale keď sa to
človek postupne naučí, tak sa na to potom môže vopred pripraviť. Neznamená to
automaticky, že to bude ľahšie, ale aspoň je človek pripravený.
Zvlášť
prekvapujúcim pre mňa bolo zistenie, ako veľmi závisí ekumenický dialóg od
osobných sympatií a od jednotlivých ľudí. Mnohokrát nemôže k dialógu vôbec
prísť, lebo jedna zo strán nechce (nemá záujem) alebo si so sebou neprináša
správne naladenie a tým pádom sa inak normálny teologický vedecký dialóg vlastne
skončí skôr ako sa vôbec stihol začať.
Odporučili by ste
iným protestantským študentom prísť na rok do Ríma? Prečo áno alebo prečo nie?
Komu by ste to zvlášť odporučili?
Lilla
Lakatos:
Áno,
určite áno. Prečo? Lebo keď človek žije a študuje v Ríme, vidí Vatikán zblízka.
Nemyslela som si, že je to také dôležité, ale keď človek stojí na Námestí
Svätého Petra, vníma to iným spôsobom ako z diaľky prostredníctvom televízie.
A nejde iba o to cítiť atmosféru tohto mesta, ale práve študovať s katolíkmi,
počúvať katolíckych profesorov, alebo si s katolíkmi len tak „pokecať“, je to
skúsenosť, ktorá sa nedá nahradiť knihami. Možno si prečítať všetky dôležité
doktríny, ale je treba tiež vidieť, ako veci fungujú ... A neverím, že toto nie
je mesto pre protestantov. Naopak, je pekné vidieť, že práve i v tomto meste sú
protestanti a ako reagujú na Rímsku cirkev, na rozličné veci, ktoré sa
odohrávajú práve tu .. Áno, všetkým by som to odporučila.
Georg Bucher:
Rozhodne by som odporučil ostatným protestantským študentom z Európy, aby sem
prišli študovať. Zvlášť tým, ktorých zaujíma ekumenizmus, cirkevné dejiny
a archeológia.
Susanne Spalteholz:
Veľmi
to odporúčam všetkým študentom teológie, lebo rok v Ríme je veľmi dôležitý na
to, aby sme lepšie spoznali samých seba. A takisto
– človek si vyvinie veľkú toleranciu voči druhým a veľkú otvorenosť k druhým.
Claudia Tost:
Ďalším evanjelickým študentom by som v každom prípade odporučila prísť do Ríma.
Predovšetkým pre tých, ktorých zaujíma ekuména, alebo chcú študovať priamo
katolícku teológiu, je to nesmierny zážitok, aký, podľa mňa, nemožno získať
nikde inde na svete. Čo by som im však snáď odkázala na cestu je, že toto nie je
jeden voľný rok, alebo štúdium v zahraničí ako každé iné. Na to sa treba
pripraviť. Keď sem príde žena, ale i všeobecne keď príde niekto, ktorý je
protestantom, príde s rozličnými teologickými predpokladmi, teologickými
vplyvmi, ktoré ho formovali - toto všetko bude podrobené otázkam. A to je
nesmierne zaujímavé, ale niekedy aj namáhavé. Vlastná teológia je podrobená
skúmaniu a otázkam, lebo človek študuje v plnej miere v rámci iného
vierovyznania. Niekedy je to možno trochu ťažké, je to však dobrá výzva.
Kam povedú vaše
kroky odtiaľto? Vrátite sa ešte do Ríma?
Lilla
Lakatos:
Po tomto veľmi bohatom a veľmi peknom roku sa vraciam do Maďarska. Samozrejme
dúfam, že sa sem budem môcť vrátiť, pretože je to nádherné mesto, aj keď som zo
začiatku mala dojem, že je príliš veľké, príliš nebezpečné, špinavé ... má však
svoje krásy. A nie len kultúra a atmosféra Ríma; stali sa mi stali veľmi drahými
protestanti, ktorých som tu spoznala, spoločenstvo metodistov, pastor s jeho
rodinou a ďalší členovia cirkevného zboru. Ak sa vrátim, možno navštívim
fakultu, profesorov ... Bolo by veľmi milé, ak by som ich mohla znovu stretnúť.
Susanne Spalteholz:
Teraz budem pokračovať v štúdiu v Heidelbergu, vraciam sa teda do Nemecka.
Zaručene sa opäť vrátim do Ríma; nie kvôli štúdiu, žiaľ, viac nie; ale prídem na
dovolenku a tiež navštíviť fakulty.
Georg Bucher:
Najprv sa vrátim do Nemecka a dokončím štúdium; a potom sa, dúfam, stanem
farárom. Do Ríma sa určite vrátim, nadviazal som tu priateľstvá – s talianmi,
ale takisto s inými ľuďmi z celého sveta, ktorí tu pracujú alebo žijú
v kláštore. Myslím, že človek sa vždy znovu vracia do Ríma, lebo, viete, s týmto
mestom nikdy neskončíte, je neuveriteľné ...
Claudia Tost:
Ja idem naspäť do Lipska, kde som začala študovať. Čaká ma záverečná skúška
a potom dúfam, že budem ďalej pracovať a žiť v mojej cirkvi - Saskej krajinskej
(evanjelickej) cirkvi. A samozrejme sa vrátim opäť do Ríma. Do Ríma sa predsa
musí človek vždy nanovo vracať :-), aj keby som tu neštudovala. Jeden rok
nestačí na to, aby človek spoznal čo i len 1% z Ríma ... toto mesto, teológia,
ľudia, vrátane talianov, ... netuším zatiaľ ako a kedy a na ako dlho, ale do
Ríma sa človek musí vrátiť.
Internetová
stránka Centra Melanchton v Ríme:
Zostavila:
Eva Guldanová,
Ekumenická rada
cirkví v Slovenskej republike,
Email:
ekumena.vosvete@gmail.com, tel: 02 5443 3238, fax: 02 5443 3235
Ekuména vo
svete 29/2008
Odvysielané na stanici Rádio Slovensko, 16. júla 2008
o 19:20
Evanjelici chvália
anglikánov za rozhodnutie vysväcovať ženy za biskupky
Oslo, 10. júla
2008 – ENI
7. júla na
stretnutí v Yorku odhlasovala generálna synoda Anglikánskej cirkvi Anglicka viac
ako dvojtretinovou väčšinou, že pripraví zmeny vo svojej legislatíve, ktoré
umožnia vysväcovanie žien do úradu biskupa. Evanjelická
Cirkev Nórska sa o rozhodnutí vyjadrila veľmi pochvalne. Zdôraznila, že
ordinovanú službu nemožno ohraničovať len na mužov. „Cirkev Anglicka urobila
odvážne a zrelé rozhodnutie plne si vedomá toho, aká bude jeho bezprostredná
cena“. Reakcie Rímsko-katolíckej cirkvi a pravoslávnych cirkví na rozhodnutie
generálnej synody anglikánov vyjadrovali sklamanie a rozčarovanie.
Anglikáni
rozdelení ohľadom Lambetskej konferencie
Blantyre, Malawi,
8. júla 2008 / Nairobi/Hong Kong, 11. júla 2008 – ENI
Anglikánska cirkev
Kene sa rozhodla bojkotovať tohtoročnú Lambetskú konferenciu anglikánskych
biskupov z celého sveta, ktorá sa začína dnes 16. júla. Dôvodom sú diskusie
ohľadom otázky homosexuality. Oznámil to 10. júla v Nairobi vodca cirkvi
arcibiskup Benjamin Nzimbi. „Nezúčastníme sa Lambetskej konferencie. Videli sme
určité veci, spôsoby a vieru, ktoré sa nezhodujú s tým, ako sme Anglikánske
spoločenstvo prijali.“ Anglikánska
cirkev v Malawi naopak potvrdila, že sa Lambetskej konferencie zúčastní. A to
napriek tomu, že mnohí vodcovia anglikánskych cirkví v Afrike už dlhodobejšie
tvrdili, že sa stretnutiu vyhnú. Biskup južného Malawi James Tengatenga povedal,
že neverí v bojkoty a uprednostňuje kontakt a dialóg. „Majú právo zvoliť si ísť
na konferenciu alebo nie. .. Vždy je však dobré sedieť za stolom a zhovárať sa.
Sami sa rozhodli.“ Nezávisle od
oboch apeloval vodca Anglikánskej cirkvi v Hong-Kongu na anglikánov niekoľko dní
pred otvorením konferencie, aby vyriešili svoje rozdiely prostredníctvom dialógu
a tradičných mechanizmov Anglikánskeho spoločenstva.
Lambetská konferencia je najvyšším
stretnutím anglikánskych vodcov, ktoré sa koná raz za 10 rokov.
Generálny tajomník Svetovej baptistickej aliancie sa stretol s ruským
pravoslávnym patriarchom Alexejom II.
30. júna 2008 – BWA
Generálny tajomník Svetovej baptistickej aliancie Neville Callam navštívil
v júni Rusko a Gruzínsko. Stretol sa s baptistickými vodcami z rozličných
regiónov a kázal v Centrálnom baptistickom kostole v Moskve.
Okrem predstaviteľov baptistických
cirkví sa stretol tiež s pravoslávnym patriarchom Moskvy a celého Ruska Alexejom
II. Na stretnutí s patriarchom Alexejom reverend Callam povedal „Tešíme sa na
pevné zväzky priateľstva medzi Vami a baptistami v tejto obrovskej krajine v
našom úsilí verne nasledovať Boha tvárou v tvár monštru sekularizácie a teroru
hriechu. Sme oddaní šíreniu dobrej zvesti o Ježišovi Kristovi, nádeji sveta.“
Alexej II., vodca najväčšej ruskej cirkvi, vyzval k pokračovaniu
baptisticko-pravoslávnych rozhovorov o morálnych hodnotách. Posledné stretnutie
tohto dialógu bolo vo februári 2007.
Z politických predstaviteľov reverenda Callama privítal Sergej Popov, ktorý má
na starosť Výbor pre verejné združenia a náboženské organizácie Ruskej Dumy
(dolná snemovňa), Alexander Toršin, podpredseda Rady Ruskej federácie (horná
snemovňa), a Alexander Kudryavstev, predstaviteľ administratívneho kabinetu
prezidenta Ruskej federácie. Toršin pri stretnutí povedal: „Musíme podporovať
náboženské organizácie, inak naše úsilia nemôžu uspieť. Nič sa však nepodarí bez
namáhavej práce – a baptisti vedia pracovať.“
V bývalej sovietskej republike Gruzínsku sa Neville Callam spoločne
s rímsko-katolíckymi a pravoslávnymi predstaviteľmi a zahraničnými baptistickými
delegátmi zúčastnil večernej ekumenickej pobožnosti v katedrále v Tbilisi. Bol
takisto, spoločne so skupinou pozvaných baptistov z Veľkej Británie, USA a
Nemecka hosťom svadby baptistického arcibiskupa Malkhaza Songulašviliho.
Luteráni požiadajú
o odpustenie za prenasledovania Anabaptistov v 16. storočí
Aruša, Tanzánia,
10. júla 2008 – ENI
Centrálny výbor
Svetového Luteránskeho zväzu odsúhlasil, že zväz pripraví vyhlásenie, v ktorom
požiada o ospravedlnenie za to, že zástancovia evanjelických myšlienok v období
Reformácie prenasledovali Anabaptistov. Mnohí z nich zomreli v Európe 16.
storočia násilnou smrťou. Prenasledovatelia v tom čase násilie ospravedlňovali
tvrdiac, že bolo odozvou na výzvy v teologických spisoch evanjelických
reformátorov. Centrálny výbor
dospel k rozhodnutiu požiadať o odpustenie po prezentácii a na základe
odporučení špeciálnej komisie pre ekumenické záležitosti. Hlavný rozhodujúci
orgán svetového spoločenstva evanjelických cirkví – Centrálny výbor sa stretol
24. – 30. júna v Aruši, meste na severe Tanzánie. Centrálny výbor oznámil, že
dúfa, že záverečná správa o tejto záležitosti uzrie svetlo sveta už na budúci
rok.
Generálny tajomník Svetového luteránskeho zväzu ohlásil termín odstupu z funkcie
Aruša, Tanzánia,
1. júla 2008 – ENI
Generálny tajomník
Svetového luteránskeho zväzu reverend Ishmael Noko povedal na stretnutí v Aruši
najvyššiemu rozhodovaciemu orgánu spoločenstva - Centrálnemu výboru, že svoju
službu na súčasnom poste tajomníka ukončí ku koncu októbra 2010. „Je mi cťou
a zriedkavou výsadou predniesť toto ohlásenie v čase, keď sa Svetový luteránsky
zväz stretáva na Africkej pôde. Tým viac, že sme sa stretli v Tanzánii, rodnej
vlasti zosnulého biskupa Josiu Kibiru, ktorý bol prvým prezidentom Svetového
luteránskeho zväzu z južnej pologule sveta“, povedal doktor Noko okolo 170
účastníkom výročného stretnutia Centrálneho výboru.
Stretnutie
predstaviteľov svetových náboženstiev pred summitom krajín G8 v Japonsku
Tokio, 24. júna
a 4. júla / Sapporo/Ženeva, 3. júla 2008 – ENI
Pred stretnutím
politických predstaviteľov krajín G8 7. – 9. júla v Sapporo na severe Japonska
sa v tom istom meste stretli vysokí predstavitelia svetových náboženstiev, aby
spolu hovorili o chudobe vo svete, klimatickej zmene a násilí. „Globalizácia
trhu vyžaduje globalizáciu zodpovednosti“, povedal predsedajúci biskup Nemeckej
evanjelickej cirkvi Wolfgang Huber, ktorého cirkev zorganizovala podobné
stretnutie pred summitom krajín G8 minulý rok v Kolíne.
Predstavitelia budhizmu, kresťanstva, židovstva, islamu a japonského
šintoizmu naliehali vo vyhlásení zo stretnutia v Sapporo na politických vodcov
G8, aby znížili výdavky na vojenské účely a použili peniaze na financovanie
environmentálnych opatrení.
Arcibiskup Desmond Tutu pred stretnutím G8 vyhlásil, že „svetoví vodcovia sa
musia usilovať o spravodlivosť pri riešení potravinovej krízy, ktorej teraz
čelíme.“ Katolícka rada pre spravodlivosť a mier v Japonsku vyzvala pred
stretnutím predstaviteľov ôsmich najpriemyselnejších krajín sveta k modlitbám za
solidaritu a spravodlivosť.
Hinduistická žena
vydala 900-stranovú poému o Ježišovi
Bangalore, India,
7. júla 2008 – ENI
Žena pochádzajúca
z Hinduistického náboženstva vytvorila 900 strán dlhé epické poetické dielo
o živote a posolstve Ježiša. Báseň je v štýle klasických hinduistických eposov
ako Mahábhárata a Rámájana. „Je to ovocie mojej obrovskej zbožnosti voči
Ježišovi Kristovi“, povedala pre agentúru ENI autorka Latha Rajasekhar v Mysore,
asi 120 kilometrov od metropoly Bangalor, kde knihu 14. júna uviedli.
Slávnostného uvedenia sa zúčastnili dvaja biskupi, niekoľko literárnych
osobností a okolo 500 poslucháčov, prevažne z hinduistického prostredia.
Oslávte 500.
výročie Kalvína tým, že zmeníte svet, - vyzýva Svetový reformovaný zväz
Ženeva, 10. júla
2008 – ENI
Korene členských
cirkví Svetového reformovaného zväzu siahajú do Protestantskej reformácie Jána
Kalvína v 16. storočí. Zväz vyzýva svoje cirkvi, aby na budúci rok oslávili 500.
výročie narodenia reformátora prácou pre jednotu Cirkvi, napomáhaním sociálnej
spravodlivosti, úctou voči stvoreniu a venovaním pozornosti otázkam vojny
a násilia. Protestantský vodca Ján Kalvín sa narodil 10. júla 1509 v Noyone na
severe Francúzska. Známym sa stal predovšetkým pre centrálnu úlohu, ktorú zohral
v Protestantskej reformácii v Ženeve.
Nezávislý mestský štát Ženeva, ktorý mal za čias Kalvínovej reformácie
svoje špecifické pravidlá, sa stal súčasťou Švajčiarskej konfederácie v roku
1815.
Poľskí katolíci sú
opatrní s pomenovaním nového štadiónu po Jánovi Pavlovi II.
Varšava, 7. júla
2008 – ENI
Rímsko-katolícka
cirkev v Poľsku zareagovala obozretne na návrh niekoľkých politikov pomenovať
nový národný futbalový štadión po pápežovi Jánovi Pavlovi II. Štadión budujú pre
Európske futbalové majstrovstvá v roku 2012. „Je to zaujímavý nápad. Tí, čo sú
však blízki Jánovi Pavlovi II., sú opatrní, čo sa týka prepožičiavania jeho mena
rozličným inštitúciám“, citovali 23. júna noviny Život Varšavy Varšavského
arcibiskupa Kazimierza Nycza.
Zo zdrojov agentúr
a tlačových správ organizácií ENI, LWI,
a BWA vybrala a zostavila:
Eva Guldanová,
Ekumenická rada cirkví v Slovenskej republike,
Email:
ekumena.vosvete@gmail.com, tel: 02
5443 3238, fax: 02 5443 3235
Ekuména vo
svete 28/2008
Odvysielané na stanici Rádio Slovensko, 9. júla 2008
o 19:20
Rozhovor s Monsignorom Donaldom Bolenom členom Pápežskej rady pre napomáhanie
jednoty kresťanov.
Monsignor
Bolen pochádza z Kanady a je Rímsko-katolíckym kňazom. Od roku 2001 pracuje
v Ríme v Pápežskej rade pre napomáhanie jednoty kresťanov.
Má na starosti ekumenický dialóg so Svetovou Metodistickou radou
a s Anglikánskym spoločenstvom. Katolícku cirkev reprezentuje takisto aj na
medzinárodných stretnutiach, ktoré pripravujú materiály pre Týždeň modlitieb za
jednotu kresťanov. Popri činnosti
v rámci Pápežskej rady pre jednotu prednáša ako asistent v rámci Ekumenickej
sekcie na Pápežskej Univerzite Svätého Tomáša.
S monsignorom Bolenom sme sa rozprávali o ekumenickom dialógu s metodistami,
o tom, ako sa pripravujú materiály pre Týždeň modlitieb za jednotu kresťanov,
a o tom, kam povedú jeho kroky z Ríma. Jeho práca v Pápežskej rade pre
napomáhanie jednoty kresťanov sa totiž o niekoľko týždňov skončí.
Rozhovor pripravila Eva Guldanová.
Monsignor Bolen,
v rámci Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov ste hlavnou zodpovednou
osobnosťou za dialóg Katolíckej cirkvi s Metodistami. Čím sa dialóg zaoberal
počas svojej histórie? Aké boli jeho hlavné témy?
Dialóg medzi
metodistami a katolíkmi sa začal v roku 1967, veľmi krátko po skončení 2.
Vatikánskeho koncilu. Katolícka cirkev vedie dialóg so Svetovou Metodistickou
radou, ktorá združuje 76 rôznych metodistických cirkví z celého sveta. Každých 5
rokov vydávame spoločný dokument. Počas posledných štyroch cyklov týchto
„päťročníc“ boli témy dialógu najmä z oblasti systematickej teológie: hovorili
sme o apoštolskej viere, o zjavení a Božom Slove, o učiteľskej autorite cirkvi
a potom o náuke o cirkvi – aká je podstata a misia cirkvi.
Čo považujete za
najväčšie úspechy? V ktorej oblasti sa vám podarilo najviac priblížiť v rámci
spolupráce s metodistickými veriacimi?
Jedným z hlavných
úspechov vo vzťahu medzi metodistami a katolíkmi bolo, že v nedávnej dobe sa
členské cirkvi Svetovej rady metodistov pripojili k Spoločnému vyhláseniu
o učení o ospravedlnení, ktoré podpísala Katolícka cirkev a Svetový luteránsky
zväz v roku 1999. Takže metodisti sú teraz naplno súčasťou jednotiacej dohody o
ospravedlnení, ku ktorej sme dospeli.
Ďalšia oblasť zhody, kde sme pokročili, bol pohľad do minulosti v rámci
liečenia spomienok. Rozpoznali sme a vidíme osobnosti z dejín druhého
spoločenstva v novom svetle. V roku 2003 oslavovali metodisti 300. výročie
narodenia Johna Wesleyho a minulý rok 300 rokov od narodenia Charlesa Wesleyho.
Pri obidvoch príležitostiach kardinál Kasper v mene Pápežskej rady pre
napomáhanie jednoty kresťanov vydal vyhlásenie alebo kázal na slávnostnej
bohoslužbe. Poukázal na množstvo veľmi dobrých vlastností a darov pre celú
Cirkev Kristovu, ktoré k nám prišli prostredníctvom života a učenia bratov
Wesleyovcov, v prípade Charlesa aj prostredníctvom piesní, ktoré zložil.
Okrem dialógu so
Svetovou Metodistickou radou, ste takisto zodpovedný za dialóg Katolíckej cirkvi
s Anglikánskym spoločenstvom. Obidva spomenuté dialógy sa v niekoľkých
posledných rokoch rozhodli posunúť trochu dôraz. Namiesto toho, aby začínali
nové témy, spoločenstvá sa podujali k akejsi žatve predchádzajúcich výsledkov.
Pápežská rada pre napomáhanie jednoty v tomto duchu pripravuje v týchto
mesiacoch dokument o dialógoch, ktoré vedie s viacerými protestantskými
spoločenstvami. Čo je cieľom týchto úsilí?
Áno, ako ste
správne poznamenali, obidva dialógy – dialóg Katolíckej cirkvi so Svetovou
Metodistickou radou aj dialóg s Anglikánskym spoločenstvom si vo svojich
najnovších dokumentoch položili otázku, aké sú praktické podnety, ktoré
prirodzene vyplývajú zo stupňa zhody vo viere, ktorý sa nám prostredníctvom
dialógu podarilo dosiahnuť. Išlo nám v skutočnosti o prijatie výsledkov
dialógov. Cieľom dokumentov, ktoré sú výsledkom dialógov, nie je aby sa na nich
len hromadil prach v policiach knižníc, ale aby skutočne premenili cirkvi, ktoré
sú v spoločnom dialógu zapojené. Je to však dlhý a pomalý proces. V mnohých
prípadoch tieto dokumenty neprešli nejakým formálnym procesom prijatia. Napriek
tomu dúfame, že cirkvi dokumenty študujú a vnášajú ich výsledky do svojho
života. Naše úsilie, ako ste povedali - v istom zmysle zožať výsledky dialógov,
je snahou identifikovať centrálne body, na ktorých sme sa zhodli v rámci
rozhovorov s anglikánmi, metodistami, evanjelikmi a reformovanými, a povedať
jasnejšie, ako to bolo povedané doteraz, čo sme v celom tomto súbore
dvojstranných dialógov dosiahli.
Monsignor Bolen,
boli ste tiež za Katolícku stranu zodpovedný za prípravu a dohliadanie nad
materiálmi, ktoré sa každoročne pripravujú pre Týždeň modlitieb za jednotu
kresťanov. Materiály spoločne pripravuje Pápežská rada pre napomáhanie jednoty
kresťanov a Komisia Viera a poriadok Svetovej rady cirkví. Táto Vaša úloha Vás
pred niekoľkými rokmi priviedla i do našej krajiny, na Slovensko. Povedzte nám,
prosím, ako sa tieto materiály pripravujú a aká je úloha Pápežskej rady v tomto
procese?
Áno, materiály pre
Týždeň modlitieb za jednotu kresťanov koordinuje a pripravuje Pápežská rada pre
napomáhanie jednoty kresťanov v úzkej spolupráci s Komisiou Viera a poriadok
Svetovej rady cirkví. Každý rok sa striedame v tom, že jeden z nás požiada
určitú krajinu, presnejšie ekumenickú skupinu v nejakej krajine, aby pripravila
prvý koncept materiálov. Ekumenická skupina v tejto krajine pripraví návrh
bohoslužby a zamyslení na 8 dní – na každý deň oktávy modlitieb za jednotu
kresťanov. Takisto pripravia text o ekumenickej situácii v ich krajine. Komisia
pre vieru a poriadok alebo Pápežská rada pre napomáhanie jednoty potom zvolajú
medzinárodné stretnutie, kde sa materiály zrevidujú a pripravia pre medzinárodné
použitie. Po ich schválení ich potom Komisia pre vieru a poriadok pošle všetkým
členským cirkvám Svetovej rady cirkví a Katolícka cirkev ich rozpošle všetkým
biskupským konferenciám so žiadosťou, aby sa miestne ekumenické skupiny pozreli
na tieto materiály a upravili ich podľa miestnej situácie a lokálnych možností
a potrieb. Materiály teda prejdú niekoľkými štádiami úprav a korekcií,
s nádejou, že sa potom na rôznych miestach po celom svete modlíme všetci za
spoločné záujmy, a naše modlitby majú spoločné zameranie, ale každá s miestnym
stredobodom, a s miestnym odtieňom podľa lokálnej ekumenickej situácie v každej
krajine.
Vaša služba v
Pápežskej rade pre napomáhanie jednoty kresťanov sa o niekoľko týždňov skončí.
Kam povedú Vaše kroky z Ríma? Budete aj ďalej zapojený do práce pre jednotu
kresťanov, a snáď naďalej i na medzinárodnej úrovni?
Ďakujem. Pracoval
som v Pápežskej rade pre napomáhanie jednoty kresťanov 7 rokov, od leta 2001.
Bolo veľkou výsadou môcť byť zapojený v medzinárodných dialógoch s anglikánmi
a metodistami a spolupracovať na príprave textov pre Týždeň modlitieb za jednotu
kresťanov. Vraciam sa do svojej
diecézy v arcidiecéze Regina v Saskatchewane v Kanade. Teším sa na to, že budem
doma. Som si istý, že budem pokračovať v práci na ekumenickom poli. Som hlboko
presvedčený o dôležitosti práce pre zmierenie medzi kresťanmi. Som takisto
presvedčený, že i vtedy, ak sú vzťahy zložité a výsledky dialógov sa zdajú byť
skromné, je nesmierne dôležité, aby kresťania pokračovali v hľadaní spoločných
ciest, aby spolu pracovali, spolu sa modlili, spolu študovali, aby spoločne
vydávali svedectvo a pracovali na misii, a tiež, aby pokračovali v dialógu,
ktorý smeruje k úplnému zmiereniu. Čo sa týka mojej vlastnej úlohy v tomto
veľkom diele Ducha Svätého, to ponechávam v Božích rukách. Musím však zopakovať,
že to bola úžasná skúsenosť pracovať v posledných rokoch tu na tomto mieste.
Ďakujeme veľmi
pekne za rozhovor a želáme všetko najlepšie do Vašej budúcnosti.
Zostavila:
Eva Guldanová,
Ekumenická rada
cirkví v Slovenskej republike,
Email:
ekumena.vosvete@gmail.com, tel: 02
5443 3238,
fax: 02 5443 3235
Ekuména vo
svete 27/2008
Odvysielané na stanici Rádio Slovensko, 2. júla 2008
o 19:20
Stretol sa
Centrálny výbor Svetového Luteránskeho zväzu
Aruša, Tanzánia,
23. júna 2008 – ENI/LWI
25. – 30. júna
2008 sa na severe Tanzánie, v Aruši konalo stretnutie Centrálneho výboru
Svetového Luteránskeho zväzu. Členov Centrálneho výboru volí najvyšší
rozhodovací orgán, Valné zhromaždenie zväzu, ktoré sa koná raz za sedem rokov.
Výbor sa stretáva medzi valnými zhromaždeniami raz za 12-18 mesiacov.
Stretnutie v Aruši
sa venovalo otázkam klimatických zmien, zmierňovania chudoby vo svete, ale aj
postojom k sexualite, vrátane duchovných s homosexuálnou orientáciou
a požehnávania partnerských zväzkov rovnakého pohlavia. Práve tieto otázky
v posledných rokoch spôsobili hlbokú trhlinu v Anglikánskom spoločenstve a sú
dôvodom vnútorných pnutí i v Metodistickej a Presbyteriánskej cirkvi v USA.
Vodcovia
evanjelických cirkví ďalej vydali vyhlásenie k situácii v Zimbabwe, odkiaľ
pochádza aj súčasný generálny tajomník Svetového Luteránskeho zväzu reverend
doktor Ishmael Noko.
Zaoberali sa tiež
rozpočtom a procesom obnovy tohto najväčšieho svetového spoločenstva
evanjelických cirkví.
Na poli ekumenizmu
bolo na programe schválenie evanjelických členov Luteránsko-Rímskokatolíckej
komisie pre jednotu. Komisia, ktorá je nástrojom ekumenického dialógu medzi
týmito dvoma cirkvami uzavrela minulý rok ostatnú fázu dialógu a pripravuje sa
na začatie nového kola.
Konferencia
európskych cirkví hodnotila Pravoslávno – Protestantské dialógy
Ženeva/Pullach,
27. júna 2008 – CEC
Minulý týždeň, 23.
– 27. júna sa v Pullachu v Nemecku konalo výročné stretnutie Komisie „Cirkvi
v dialógu“. Komisia je teologickou zložkou Konferencie európskych cirkví, skladá
sa z 15 členov reprezentujúcich rôzne cirkevné tradície zhromaždené
v Konferencii európskych cirkví a dvoch stálych pozorovateľov
z Rímsko-katolíckej Rady európskych biskupských konferencií.
Prvé tri dni sa
stretnutie venovalo rozličným minulým a súčasným bilaterálnym teologickým
dialógom medzi pravoslávnymi cirkvami a cirkvami, ktoré vzišli z Reformácie
v 16. storočí, alebo ňou boli formované. Správy z dialógov boli veľmi pozitívne.
Zároveň sa jasne ukázalo, že zostávajúcim elementom rozdelenia medzi cirkvami je
ekleziológia – náuka o Cirkvi. Účastníci zdôraznili potrebu lepšie sa oboznámiť
s a porozumieť vlastnému cirkevnému sebapochopeniu partnerov v dialógu.
Takisto
poznamenali, že napriek zhodám a zblíženiam dosiahnutým v rôznych oblastiach
v ekumenických dialógoch, veriaci i duchovní na rozličných úrovniach cirkvi
neboli dostatočne informovaní o týchto pozitívnych výsledkoch. Je preto dôležité
nájsť primerané cesty a vhodné prostriedky na prijatie výsledkov dialógov
v rámci cirkví.
Účastníci ďalej
povedali, že cieľ hlbšieho vzájomného spoznania a pochopenia sa vyžaduje, aby sa
dialógy sústredili nielen na tradičné teologické témy, ale obrátili svoju
pozornosť aj na liturgický život a svedectvo cirkví v súčasnej spoločnosti.
Okrem vzťahov
medzi pravoslávnymi a protestantmi výročné stretnutie Komisie „Cirkvi v dialógu“
prijalo vyhlásenie na tému „Teológia náboženstiev“ a venovalo sa tiež vzťahom
medzi menšinovými a väčšinovými cirkvami.
Delegácia Svetovej rady cirkví navštívila členské cirkvi Egypta
Ženeva, 26. júna 2008 – WCC
Výzvy, ktorým dnes čelia kresťania sú príliš mocné pre rozdelenú cirkev. -
povedal generálny tajomník Svetovej rady cirkví reverend Samuel Kobia. Zároveň
vyzval k jednote cirkvi na lokálnej i na globálnej úrovni.
Reverend Kobia vyslovil tieto myšlienky počas návštevy členských cirkví Svetovej
rady cirkví v Egypte 16. – 21. júna. Delegáciu Svetovej rady na úvod privítal
metropolita Bishoy z Damiettu z Koptskej pravoslávnej cirkvi. Následne sa
stretli s vedúcimi predstaviteľmi Evanjelickej presbyteriánskej cirkvi v Egypte.
Dôležitou súčasťou návštevy krajiny na rieke Níl bolo stretnutie s vysokými
predstaviteľmi moslimov, s ktorými Samuel Kobia hovoril o perspektívach
kresťansko-moslimského medzináboženského dialógu. „Správne vzájomné porozumenie
medzi náboženstvami môžeme dosiahnuť len vtedy, ak sa kresťania i moslimovia
budú pozerať jedni na druhých v prvom rade ako na ľudské bytosti a nie hlavne
ako na predstaviteľov dvoch odlišných náboženských skupín.“- povedal reverend
Kobia.
Generálny tajomník počas návštevy pozdravil i Stály výbor Komisie pre vieru
a poriadok. Stretnutie členov výboru prebiehalo v Káhire v tom istom čase ako
delegáti Svetovej rady navštívili Egypt. Obidve skupiny prijal i grécky
pravoslávny patriarcha Alexandrie a celej Afriky Teodor II. Reverendovi Kobiovi
na znak uznania a úcty zavesil na krk kríž patriarchu a zablahoželal mu k jeho
príspevku k činnosti Svetovej rady cirkví.
Pravoslávne ženy
hovorili o svojom postavení v cirkvi
Ženeva, 26. júna
2006 – WCC
Za posledných 10
rokov prišlo v účasti pravoslávnych žien na živote cirkvi k významným zmenám,
avšak mnoho z toho, čo ich znepokojuje, pravoslávne autority zatiaľ stále
nezobrali do úvahy. – Tak znie záver medzinárodného zhromaždenia pravoslávnych
žien.
Posledná
medzinárodná konzultácia žien v rámci pravoslávnych cirkví sa konala sa
v Istanbule v Turecku v roku 1997. Odvtedy sa podiel pravoslávnych žien na
živote cirkvi zlepšil: cirkevné štruktúry uznali potrebnosť zaoberať sa
špecifickými potrebami žien; ženy dostali príležitosť slúžiť v niektorých
pozíciách a tu a tam sa podieľať na rozhodovacích procesoch. Stále však nemajú
takmer žiadny prístup k štipendiám pre teologické štúdium a s tým súvisiacimi
možnosťami byť zamestnané v rámci cirkvi, k tréningom a možnostiam poskytovať
pastorálnu starostlivosť a iné služby v cirkvi, veľmi zriedka sú členkami
rozhodovacích orgánov v cirkvi.
Týmito témami sa
zaoberala 5-dňová konzultácia vo Volose v Grécku, sponzorovaná Svetovou radou
cirkví. Konala sa 8. – 12. júna a zúčastnilo sa jej 45 žien z východných a
orientálnych pravoslávnych cirkví z Európy, Blízkeho východu, Ázie, Austrálie
a Severnej Ameriky.
Pravoslávny metropolita sa bude zodpovedať synode za prijatie eucharistie na
katolíckej omši
Varšava, 27.júna
2008 – ENI
Arcibiskup
Rumunskej pravoslávnej cirkvi čelí pravdepodobnému zbaveniu hodnosti. Dôvodom
je, že prijal eucharistiu na katolíckej omši. „Pravoslávne cirkvi
a Rímsko-katolícka cirkev vedú spoločný teologický dialóg. Takéto správanie môže
na pokrok dialógu pôsobiť len negatívne“, povedal Constantin Stoica, hovorca
rumunského pravoslávneho patriarchátu v Bukurešti. Metropolita Nicolae Comeanu
z Banátu sa bude musieť v júli postaviť pred svätú synodu, najvyšší orgán svojej
cirkvi, aby vysvetlil, prečo počas posvätenia nového grécko-katolíckeho farského
kostola v Rumunsku pristúpil k Večeri Pánovej.
Kresťanský
aktivista vyzýva k zrušeniu pakistanského zákona o rúhaní
Bangalore, 26.
júna 2006 – ENI
Aktivista za práva
kresťanov v Pakistane povedal, že jedine zrušenie zákona o rúhaní, ktorý platí
v jeho krajine, by mohlo zastaviť jeho porušovanie. Joseph Francis, zakladajúci
riaditeľ kresťanského centra pre pomoc v otázkach zákona, to povedal pre
agentúru ENI potom, ako v posledných týždňoch boli na základe zákona v troch
prípadoch obvinení kresťania. Rúhanie sa prorokovi Mohamedovi sa v Pakistane,
krajine, kde prevažná väčšina obyvateľov sú moslimovia, trestá smrťou. „Tento
zákon je veľmi vítaným nástrojom pre fundamentalistov, ktorí ním týrajú menšiny
a tých, ktorí sú iní.“, doplnil Francis. Hoci
nikto nebol zatiaľ na základe tohto zákona popravený a vyššie súdy vo viac než
100 prípadoch zbavili obvinených viny zrušením rozhodnutí nižších súdov, Francis
poznamenal, že 10 ľudia, medzi nimi 4 kresťania, ktorých organizácia obhajovala,
boli zabití počas čakania na súdny proces.
Európske cirkvi
komentovali pripravovaný dokument o darcovstve orgánov
Štrasburg, 24.
júna 2008 – CEC
Komisia Cirkev
a spoločnosť Konferencie európskych cirkví predstavila svoj komentár
k pripravovanému dokumentu Európskej komisie o darcovstve a transplantácii
orgánov. Európske cirkvi uvítali iniciatívu ústredného orgánu Európskej únie,
ktorá má za cieľ zvýšenie kvality a bezpečnosti zákonného rámca ohľadom
transplantácií orgánov. Komentár Komisie Cirkev a spoločnosť na úvod hovorí:
„Súčasťou kresťanskej viery a jej hlavnou charakteristikou je „láska k blížnym“.
Táto sa môže prejaviť v slobodnej voľbe prinášať obete. Cirkvi podporujú
darcovstvo orgánov a transplantáciu ako prejav solidarity medzi ľudskými
bytosťami. Zastávajú však názor, že je rovnako dôležité rešpektovať ľudskú
dôstojnosť a ľudské práva.“ Keďže aspekt solidarity je v pripravovanom dokumente
dostatočne prítomný, cirkvi žiadajú posilniť ochranu ľudských práv a ľudskej
dôstojnosti potenciálnych darcov najmä v súvislosti s nelegálnym obchodovaním
s ľuďmi a ľudskými orgánmi.
Holandská rada
cirkví hľadá radu u mladých
Utrecht, 26. júna
2008 – ENI
Počas celého
jedného roka budú mladí ľudia, prezývaní „veľvyslanci ekumenizmu“, podrobne
skúmať činnosť Holandskej rady cirkví. Ich služba začne v septembri. Oznámil to
v Utrechte, na sympóziu pri príležitosti 40. výročia založenia tohto
najdôležitejšieho ekumenického telesa v Holandsku, jeho predseda Henk van Hout.
Marloes Keller, jedna z rečníčok na sympóziu, však poznamenala, že ak rada
cirkví chce osloviť mladých ľudí, musí venovať viac pozornosti novým formám
komunikácie. „Internetová generácia nerozmýšľa na spôsob dlhých stretnutí,
podrobne pripravených dokumentov o vízii budúcnosti, a formálnych štruktúr.
Uprednostňuje skôr priamy osobný kontakt, pohotové reagovanie na aktuálne
záležitosti a neformálne siete kontaktov“, povedala Keller, internetová
manažérka holandskej ekumenickej masmediálnej stanice IKON.
Zo zdrojov agentúr
a tlačových správ organizácií ENI, WCC,
LWI, a CEC vybrala a zostavila:
Eva Guldanová,
Ekumenická rada cirkví v Slovenskej republike,
Email:
ekumena.vosvete@gmail.com, tel: 02
5443 3238, fax: 02 5443 3235